Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2584 ggr
Mellux
4/17/16, 2:40 PM

Miljöberikning

Hej! 

Har en uppgift där jag ska göra en miljöberikning för marsvin. 
Hitills tänker jag fixa fram lite gräs och växter vilket är deras naturliga föda i det vilda. Dill och persilja ska ju funka har jag läst, innehåller även mycket C-vitamin. Några fler krukväxter de kan äta utav? 

har tänkt fixa fram lite grenar och kvistar och tunnlar, stenar m.m

Några fler tips om vad man kan berika deras bur med förutom födosök samt tunnlar av olika slag? :)

Annons:
Ljungåsen
4/17/16, 3:08 PM
#1

Persilja ska man vara lite försiktig med för det innehåller mycket kalcium som i sin tur kan leda till urinsten. Gräs är bättre. Aktivitetsboll tycker mina pojkar är kul.

[AnimeV4]
4/17/16, 4:02 PM
#2

Någon slags höjd såsom hyllor, en pall med steg på, en korg, stenar. Mina älskar sina rör! Finns bra och billiga på Hornbach eller Biltema. De är i grå plast och finns i lite olika former och längder🙂

Mellux
4/17/16, 4:59 PM
#3

#1 tack! Då skippar jag nog det helt :) 

#2 tack för tipsen, smart! Dock kan jag inte lägga ut så mycket pengar på det 

När det gäller gräs, finns det typ färdig grott gräs man kan köpa någonstans för en billigare peng? Idag planterade jag lite gräs men tror inte att de kommer hinna växa till sig innan jag ska göra miljöberikningen.. blir antingen torsdag eller fredag.

[AnimeV4]
4/17/16, 5:11 PM
#4

#3 Det billigaste kostade 28 kr och det dyraste gick på 54 spänn och då köpte vi ändå ett väldigt fint lån rör som de älskar.

Vill du ha snabbväxande gräs - köp havre! Det hinner växa till torsdag - fredag. Jättesmidigt att odla i ex. en förpackning som det varit köttfärs i. I med ett tunt lager jord, släng i havre, på med ett lager jord, vattna och ställ i fönstret med mest sol. När det kommit upp tillräckligt får man vända så att det växer lika fint på båda sidorna. Finns att köpa i lösvikt på vissa djuraffärer🙂

Mellux
4/17/16, 5:18 PM
#5

#4 då ska jag fara ock kolla! :) 

oh okej! jag har havre här hemma från egenblandningen till råttorna så de ska jag absolut odla och hoppas de växer snabbt! tack! :)

[AnimeV4]
4/17/16, 5:25 PM
#6

Kul! Rekommenderar Hornbach om du har möjlighet, för rören var dyrare och färre på vårt Biltema. Önskar lycka till och hoppas på uppdatering!👍

Annons:
bellamarsvin
4/17/16, 5:26 PM
#7

Kottar är mina marsvins favvo grej att tugga på och leka med

Mellux
1/31/17, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#8

Jag glömde helt bort att visa er hur miljöberikningen gick och hur det såg ut efter! :) Slänger upp lite bilder på före och efter. 

Jag ville att marsvinen ska få en så naturlig miljö som möjligt, de ska ha tillgång till födosök och olika växter m.m. De ska kunna få känna doften av naturen och få utlopp utav sina naturliga beteenden. Ha tunnlar utav olika slag, olika bottenmaterial att gå på, intressanta nya saker som de inte sett samt avdelad bur så att de inte vet vad som finns på andra sidan. Just därför har jag valt att fixa en större bur åt dem då de är så pass många. Jag ska inreda denna bur så att de får utlopp utav nästan alla naturliga beteenden som de utför i de vilda. De material jag använde  mig utav är.

  • Större bur

  • Stenar 

  • Kvistar/pinnar

  • Gräs

  • Krukväxter, persilja, dill, basilika

  • Tunnlar

  • Mellanväggar 

  • Hyllplan med stegar 

  • Hus 

  • Kottar

  • 5 olika underlag: Alspån, Carefresh, Toalätt, Kutterspån, jord

  • Halm

  • Hus

  • Två olika typer utav vattenflaskor

  • Aktivitetsboll

  • Godis utav olika slag: Torkad banan och morot, torkad majs, godis bollar gjord för gnagare

GuineaPigFish
2/1/17, 7:37 PM
#9

Smart med en massa "naturliga" ingredienser! Tror nog dina marsvin har gott om saker att hitta på där! Tar även med mig tipset om de mindre och längre hamstertunnlarna, det kan man ju tydligen göra riktigt mycket kul med!

Upp till toppen
Annons: