Annons:
Etikettoff-topic
Läst 790 ggr
Mari
7/17/16, 10:35 AM

Anmäla till länsstyrelsen...

Nu har jag läst i flertalet trådar här inne där det gäller att man inte tar hand om sina marsvin på korrekt sätt, nu senast när någon var djurvakt så uppdagades det flera brister.  I flera av kommentarerna som kommer in så hänvisar man till att anmäla till länsstyrelsen. 

Jag blir nyfiken, varför denna hets att anmäla sin vän eller bekanta, det första man skulle göra är att prata med personen i fråga, de kanske inte vet om att marsvin ska vara två, eller hur ofta man bör göra rent eller klippa klorna - de kanske inte ens klarar av att klippa klor så erbjud dem er hjälp för marsvinet/marsvinens skull! 

Eller prata med era föräldrar eller annan vuxen om att ni är oroliga för er väns djur. Det jag vill komma med detta inlägget är att först och främst kolla med djurägaren, får man ingen respons där så ja då måste man gå vidare.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Lavinia123
7/17/16, 10:40 AM
#1

Bra formulerat, du har rätt <3

Lavinia är min skatt och lite till

[Tibonnanj]
7/17/16, 11:05 AM
#2

När jag skaffade marsvin  ( jag va ca 13år) så köpte jag bara ett marsvin. Jag hade läst på om hur man sköter marsvin, mat och allt sånt. Men såg aldrig i någon text att man skulle ha minst 2st. Det va heller ingen i djuraffären som sa något och de visste att han skulle bli ensam marsvin. En vän köpte sitt marsvin från samma djuraffär och inte heller då sa någon att man skulle ha 2 st.

Det här va många år sen så texterna på internet har förmodligen förbättras. Men det är lätt att göra fel som djurägare speciellt när man inte får informationen som behövs. Jag hade läst på men ändå missade jag en så viktig sak som att man behöver minst 2 marsvin för att de ska må bra. Men hade jag vetat om att det va det som va felet så hade jag köpt 2 st på en gång.

Herveaux
7/17/16, 11:20 AM
#3

#0 Eftersom jag är en av dom som du hänvisar till så vill jag bara påpeka att jag skrev så som du föreslår att man ska agera:
_"Nu vet jag inte vad du har för relation till marsvinets ägare, men jag tycker du absolut ska uppmärksamma ägaren på att klorna var alldeles för långa.
Om du vill gå ännu längre kan du anmäla ägaren till länsstyrelsen."
_
Om det nu skulle bli en anmälan till Länsstyrelsen så är det ju inte så att dom kastar ut ett djurförbud det första dom gör.

Alla har såklart rätt till sin åsikt, men jag tar inte lätt på vanvårdade djur
och sker inte en snabb förbättring så tycker jag en anmälan är på sin plats för att försöka nå fram till ägaren.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
7/17/16, 1:42 PM
#4

Sen beror den starka reaktionen nog från många att man idag har mycket lättare att hitta information om man bara tar sig tid. En timmes googling bör ge en tillräckligt med information för att man inte vanvårdar sina djur så grovt att någon ens behöver tänka på en anmälan. Plus att sanningen är att väldigt många människor ledsnat på att se det överallt och reagerar kraftigare eftersom det kanske är sjuhundraelfte gången på ett år man stött på någon som inte sköter om sitt/sina djur på rätt sätt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TatsuOni
7/17/16, 1:57 PM
#5

Är t ex klorna lite för långa, prata helst först med ägaren.

Är klorna enormt långa eller någon annan större vanvård. Då är det nog mer än bara bristande kunskap, för där borde sunt förnuft räcka för att förstå att djuret lider. Då kan jag förstå om man anmäler på en gång.

Om ingenting händer efter att man har pratat med ägaren, då borde man också anmäla.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Mari
7/17/16, 7:07 PM
#6

#3 Ja ditt svar med förslag tyckte jag var bra, det är så det ska gå till 🙂
Jag tar inte heller lätt på vanvårdade djur och är det så pass illa att ägaren inte bryr sig när man säger till ja då måste man ta sitt ansvar och gå vidare med det hela. 
Men när det gäller just marsvin har jag märkt att det beror mest på okunskap - sen att folk också har svårt att ta till sig när man berättar de fel de gör mot sina djur då blir man arg att de inte tänker på djurets bästa!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Herveaux
7/17/16, 7:24 PM
#7

#6 Hoppas nuvarande och blivande marsvinsägare får/hittar/tar till sig den kunskap dom behöver så inte såna trådar (som jag från början kommenterade i, ang oklippta klor) blir vardagsmat.

(Förresten så vill jag be om ursäkt ifall mitt inlägg #3 lät snorkigt i tonen, var absolut inte menat så!)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: