Annons:
Etikettfoder
Läst 2451 ggr
Lottis76
7/27/16, 8:07 AM

Kornkross till 2 marsvin

Hej! Ni som har bara några få marsvin vart hittar ni kornkross (och ev hästmüsli) bäst? På Granngården är påsarna jättestora har jag förstått och tråkigt om det hinner bli gammalt….

Annons:
Ljungåsen
7/27/16, 9:08 AM
#1

Saltå kvarn har kornkross i halvkilospaket.  Brukar finnas i vanliga mataffärer.  Annars kan man köpa helt korn i storsäck och krossa själv.

Randomel93
2/10/18, 9:53 AM
#2

Är det bra som kraftfoder till växande marsvin också? Serveras det torrt som det är? Hur mycket per marsvin/dag?

Ljungåsen
2/10/18, 10:26 AM
#3

Kornkross fungerar även till växande marsvin, så länge som man tar hänsyn till att kornkross innehåller mer fosfor än kalcium. Man bör alltså ge mer kalcium i övrig kost om man ger kornkross, än om man inte gör det. Jag serverar det torrt, precis som det är. När jag haft växande marsvin så har de haft fri tillgång, och ätit runt en matsked per dygn. De vuxna äter ungefär lika mycket.

Randomel93
2/10/18, 12:49 PM
#4

Tack! Förslag på bra grönsak jag kan kompensera kalcium med? Ska jag sluta med det när dom är fullvuxna?

Ljungåsen
2/10/18, 1:23 PM
#5

Växande marsvin behöver större andel kalcium i kosten än vuxna, men även vuxna marsvin behöver extra kalcium om de äter kornkross, bara inte lika mycket. Här finns en näringstabell över diverse grönsaker. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html Mina får grönkål eller ruccola på vinterhalvåret, och maskrosblad sommartid.

Djur.livet
2/10/18, 4:06 PM
#6

Jag hittar kornkrosset på Fäboden i Uppsala:)

Annons:
Randomel93
2/11/18, 1:58 PM
#7

#5 Ljungåsen, om du är sugen och har tid så skulle jag vara väldigt nyfiken på att se ett exempel på dina marsvins "veckomeny"? :)

Ljungåsen
2/11/18, 5:13 PM
#8

#7 Jag är inte fullt så ambitiös att jag har en veckomeny.

Mina får grönsaker två gånger om dagen. På morgonen brukar det bli grönkål och morot. På eftermiddagen får de någon sorts kål (vitkål, salladskål, blomkål, pak choi), grönbladig sallad eller möjligen babyspenat och paprika (röd eller gul). Stjälkselleri får de ett par gånger i veckan.

På guinealynx finns det en kalkylator man kan använda om man vill få koll på kalcium-fosfor-kvoten i de grönsaker man ger.

https://www.guinealynx.info/calculator.xls

Randomel93
2/11/18, 5:20 PM
#9

Tack!

Upp till toppen
Annons: