Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1811 ggr
Fiffik2000
2016-10-22 13:34

Marsvin tappar päls på ryggen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har ett marsvin som heter Wilma och hon är snart 2år. Hon är en CH- teddy och för 1 månad sedan blev hon av med sina två vänner och lever nu ensam. Lite innan den första gick bort började Wilma bli lite tunn hårig på ryggen men inget jag la så mycket märke till. När den andra gick bort bara 1 vecka senare, märkte jag att Wilma hade blivit av med ännu mer päls på ryggen. Anledningen till att det första marsvinet gick bort var pga ålder, han var 5,5 år. Den andra var lika gammal men hon fick fluglarver och fick avlivas direkt. Innan jag skaffar ett marsvin till vill jag kolla så allt är bra med Wilma eftersom hon har tappat jättemycket päls på ryggen och lite på sidorna. En smådjursveterinär kollade och kände på henne. Dom tog skabbprover på henne för att kolla om det var Ringorm och det var det inte. Hon kliar sig inte alls där eller någon annanstanns på kroppen. Hon är pigg och äter precis som vanligt. Veterinären gav även Wilma en spruta, tyvärr vet jag inte vad medicinen heter, men om det skulle hjälpa så skulle hon få den varannan vecka. Tyvärr tror jag inte den har hjälpt. Veterinären kände även efter om hon hade äggstockcystor men hon kände inget. Ska jag prova att ta en spruta till och avgöra då? Hon får morötter, gurka, salad, knäckebröd, pellets, tomat, äpple, clementin, apelsin, hö. Jag har inte ändrat på kosten så tror inte det är det. Jag vet inte varför hon tappar päls och vill gärna veta! Hon är helt normal i betende och så men är dom det fast dom har äggstockcystor? Hon har inte tappat päls på magen. Kan det vara att hon är ensam som gör att hon tappar päls? Kan det vara sellnic?

Annons:
Ljungåsen
2016-10-22 16:43
#1

Stackars liten. Det ser mer ut som marsvinsskabb än som Ringorm. Alternativet är någon form av svampinfektion. Gissar att sprutan hon fick hos veterinären är Ivomec, en medicin mot marsvinsskabb. Det är ganska vanligt att marsvin har skabb, även om prov visar negativt. (Marsvinsskabb brukar kallas för sellnic.) Se bilder och mer information här. http://www.guinealynx.info/mites.html

Fiffik2000
2016-10-27 17:43
#2

Hej, Kan det det vara marsvinsskabb eller svampinfektion fast hon inte tappar tovor. När man klappar henne ser man ingen päls som åker med. Om det är en svampinfektion vad ska man göra åt det då? Och om det nu är skabb ska jag då åka till veterinären och ta en till spruta? Mvh Filippa och Wilma

Ljungåsen
2016-10-27 18:25
#3

Ja, det kan vara skabb eller svamp även om hon inte tappar päls i tovor. För skabb är det mer typiskt med att pälsen blir uttunnad, precis som det ser ut på din bild. Jag tycker absolut att du ska gå tillbaka till veterinären för en spruta till. Om det är Ivomec som hon har fått krävs det två behandlingar med 7-10 dagars mellanrum för att ta död på skabben. Då kan du passa på att fråga veterinären om det möjligtvis kan vara svamp (också). Det finns salvor och andra medel för att behandla svamp.

Fiffik2000
2016-10-28 09:32
#4

Okej, tack så supermycket!!!

Upp till toppen
Annons: