Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 867 ggr
Erik97an
10/23/16, 6:29 PM

Laminat skiva?

Halloj! som rubriken säger så handlar det lite om '' Laminat ''

Hört att det är bra att använda till burar som är egenbyggda.

Ska nämligen bygga egen bur med glas/plexi i framsidan medans de andra sidorna och grunden ska vara av laminat.

Men frågan är då vart man får tag på Laminatbitar, skivor som är billiga och som är i rätt storlek så man inte behöver såga så mycket! tar jättegärna emot tips och bilder på andras burar om det finns ett enklare sätt!

är inte intresserad av att köpa bur från en zoo affär då jag tycker att det är plågsamt mot djuren och de borde ha större yta att röra sig på!

Tack för mig :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Annons:
Stigfinnaren
10/25/16, 9:56 PM
#1

Hej! Jag har ingen erfarenhet med att bygga marsvinslåda av laminat, men det känns lite onödigt besvärligt att foga ihop samt lite ostadigt då laminat är ganska tunt. Tveksamt om laminatet dessutom är tillräckligt vattentåligt.

Jag skulle föreslå att du bygger en låda av spontat trägolv typ 15 cm breda plankor och tjocklek 15 mm. Om du inte har golvplank kan man ju köpa på typ byggmax. Limma ihop golvplanken till den höjd du vill ha. Till golv föreslår jag vattentålig board typ sådan som är botten på släpkärror. Jag målade min låda på insidan. Ett tips kan vara att ha plexiglas både på fronten och ena gaveln. Mina grisar älskar och sitta och titta i "glashörnet" och titta på oss människor.  Sedan kan det vara lite kul med en tiggpinne som de kan ställa framtassarna på när de vill ha något gott. Lycka till!

Amasone
10/28/16, 9:31 PM
#2

Jag vet inte så mycket om laminat till burbyggen, men vi har en bur av plywood/kryssfaner och plexi som är bra (inte hemsnickrad dock). Plywood kan man köpa i olika tjocklekar till ett lågt pris hos tex jem&fix, men inte i så många olika storlekar. Handlar man på en trälast, som väl är lite dyrare, brukar de till gengäld kunna såga upp åt en utan kostnad. Jag har snickrat lite till marsvinen av plywood och tycker det är jämförelsevis enkelt att såga i. Lycka till med burbygget.

Stigfinnaren
10/30/16, 6:07 PM
#3

Ja, man kan bygga av mång  typer av material. Jag råkade ha lite överblivna golvplank (oljad bokyta) som jag kunde använda. Golvplank ger ju en snygg yta på buren. Under bygget funderade jag en del och valde att ha noten på brädorna uppåt. Det möjligör att enkelt bygga på i höjd om man vill utöka buren uppåt.

Erik97an
11/13/16, 11:33 PM
#4

tack för tipsen! :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

[AnimeV4]
11/14/16, 5:36 PM
#5

Vår bur är till mestadels gjord av OSB-skivor! Minst lika bra som plywood och mycket billigare! Ingen erfarenhet av laminat.

Upp till toppen
Annons: