Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 889 ggr
Serasera
10/28/16, 1:41 PM

Resa med svinen?? Lite akut

Vi ska resa bort en vecka och tänkte lämna dem hemma såklart med sällskap/tillsyn av person som kommer bo hos oss. MEN jag är så kär i mina killar så jag vill inte åka ifrån dem 😆 Frågan är då, de är ca 17 veckor och nu lagom tama ;) om de kan åka med oss….enkel resa 5h eller om det kommer göra dem sorgsna/sjuka??

Annons:
Ljungåsen
10/28/16, 4:12 PM
#1

Marsvinen har det bättre hemma, med tillsyn. Jag skulle rekommendera att du inte tar dem med dig.

Amasone
10/28/16, 8:52 PM
#2

Vi har rest i bil med våra marsvin och de har inte blivit sjuka eller ändrat beteende eller liknande efteråt. Själva resan stressar däremot marsvinen, de äter tex inte när bilen kör. Jag har läst i en bok om marsvinsskötsel att de helst inte följer med på resor, precis som Ljungåsen skriver. Tror inte de behöver bli sjuka, men om man har någon som kan passa dem på ett bra sätt så kan man ju bespara marsvinen den stressen.

Aristarcos
10/29/16, 10:45 AM
#3

#3 när vi hade marsvin ett par år sedan, tog vi med dem vi kuskade iväg en hel dag :P Det gick bara fint, men de är ju känsliga för drag dock. Men man kan ju inte ha dem i en transportbur när man kommer fram dock, så det gäller att ha planerat så det finns utrymme för dem när man kommer fram.

Ljungåsen
10/29/16, 1:06 PM
#4

Det är klart att det går att ta marsvinen med sig, men då ska man ha klart för sig att man inte gör det för marsvinens skull. En transport är alltid en stress-situation, och nu när det börjar bli kallt ute finns även risk för kyla och drag. Att sedan hamna i en helt ny miljö när de kommer fram kan trigga bråk mellan marsvinen, även om de är utmärkt sams hemma. Det är en massa risker, och inget plus för marsvinen.

Marsvinen har det bättre hemma, med marsvinsvakt.

Mirinda
10/29/16, 5:00 PM
#5

För att marsvinen ska få ha det lugnt och skönt i sin hemmiljö kan du kanske stå ut med att vara ifrån dem en vecka? Det är ju inte så lång tid. Som flera sagt innan mig, så har marsvinen det bättre hemma.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[rumelle]
10/29/16, 5:57 PM
#6

Om du kan undvika att resa med dem så är det det bästa. Mina marsvin blir ganska stressade av att resa. Både av att åka bil men även att vara på något okänt ställe. Även om vi bara reser till mina föräldrar (en timmes resa), så märker man att de är väldigt nervösa när vi är där och de brukar fälla päls i ett par dagar efteråt.

Annons:
Serasera
10/30/16, 5:00 PM
#7

tack alla för era inputs! Hann inte riktigt invänta alla svar och hann iväg med dem, resan gick bra, de var lugna och åt gurka under färden. Här är de i sin vanliga bur och verkar må bra, äter men pratar inte så mkt. Får hoppas de mår bra även efter hemresan och får tänka igenom det om de ska följa med nå fler gånger.

tack igen! Är ny på Marsvin och undrar endel ;)

Mirinda
10/30/16, 9:38 PM
#8

Välkommen till sajten! Det är bara att fråga på. Här finns många erfarna marsvinsägare som gärna delar med sig av sina kunskaper.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Serasera
11/5/16, 7:55 PM
#9

Nu när vi kom hem bråkar de som sjutton :( det hackas tänder och springs efter varandra oxh skriks! :( så trist för det gick jättebra i bilen hem också. Kommer de sluta bråka eller har jag förstört harmonin nu?!

Ljungåsen
11/5/16, 8:07 PM
#10

#9 Troligtvis kommer det att lugna ner sig om ett tag, men det kan vara mycket klokt att ge de båda herrarna mer utrymme under en period. Det du absolut inte vill är att de ska börja slåss som en boll, för då kan det vara ruskigt svårt att få ihop dem igen. Fler råd finns här. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/

Upp till toppen
Annons: