Annons:
Etiketterköpeslånessäljesomplaceras
Läst 1483 ggr
Tjeja
2016-11-03 14:10

12-facks transport-duvbur.

Någon som är intresserad av en två vånings transportbur med 6 fack per våning?

Antalet fack varierar man själv med hjälp av flyttbara mellanväggar i trä. Det går alltså att använda som en 2 facks transportbur med en över och en undervåning. Eller bara använda övervåningen som enskild transportbur.

Max 12 fack.

Flyttar och har en massa saker kvar sedan jag hade uppfödning för åratal sedan. Transportburen är i okej skick och finns i norra stockholmsregionen.

Skicka mig gärna ett pm om du är intresserad!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Guld_Kanalj
2016-11-03 18:54
#1

Hej finns det bild? :)

Tjeja
2016-11-03 19:15
#2

Tyvärr inte, den står på vinden i min gamla lägenhet i en annan stad. Så ville kolla intresse först innan jag åker dit och plockar ut den.

Får jag inget intresse kommer jag skicka den med övrigt bohag till auktion.  Tänkte att det kan finnas mer intresse och nytta bland marsvinsfolk än allmänhet i övrigt.

Ska försöka fixa bilder nästa gång jag åker till gamla lägenheten igen får vi se.

Det är ingen pimpad snyggbur men den är enormt praktisk och fantastiskt praktisk samt väger lätt med tanke på att man kan få med sig  upp till 12 grisar till utställning i en och samma låda under transport utan att riskera tjuvparningar och annat groll på vägen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Guld_Kanalj
2016-11-04 10:25
#3

Okej!

Tjeja
2016-11-04 16:54
#4

Oj så tjatigt det råkade bli i förra inlägget. Ursäkta! Um… den är i alla fall väldigt praktisk, ifall någon missade det.. 😉😜

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lyan
2016-11-04 21:18
#5

De är extremt praktiska! Men 12 marsvin skulle jag aldrig sätta där i. Upp till 900g så tycker jag två fack räcker men över det som blir det väl trångt på två fack om det gäller hela dagen. För kortare transporter räcker två fack till nästan alla marsvin

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Tjeja
2016-11-04 22:37
#6

#5 ja skall man ha dem i småfacken skall det vara bara under relativt korta transporter bara! När jag var på utställning med 6 grisar i den hade jag med uppfällbara burar och en hage med som de fick vara i under utställningsdagen eller när jag reste bort och tog några grisar med. Hade jag bara en eller två grisar med fick de vara i transportburen under utställningen. Inte lika snällt med det dög för en dag om man hade med hagen också som de fick springa av sig lite i.

Fast vanligtvis ville dem mest gömma sig under tak när de var i burarna på utställning ändå.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Lyan
2016-11-04 22:53
#7

#6 Jag har samlat på mig ett helt gäng transporter bara för att alla, utom småglinen, ska få möjlighet att få minst tre fack. Innan dess hade jag också hage med mig på längre resor. Är vi iväg i över ett dygn så vill jag ge dem möjlighet att ha en hel våning för sig själv, vilket ibland gör att det blir lite trångt i bilen XD Men de är verkligen extremt praktiska som sagt. De nyare håller mycket sämre kvalité än de äldre så om du har en äldre modell så lär den inte bli svårsåld! Nu har jag sex våningar med 6-fackare, en 5-fackare och två 4-fackare men hade jag bott i närheten av Stockholm så hade jag nog inte kunnat säga nej till en till om det är den gamla modellen haha

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2016-11-04 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har tyvärr ingen bild på en riktig 12-fackare, men här är en 16-fackare som jag byggt om till 12-fackare. Enda ytliga skillnaden är att låsen inte sitter ojämnt som på min. Jag har också råkat sätta våningarna på fel håll så de stora hålen finns på båda våningarna! Så behöver du inte köra och fotografera :-)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Tjeja
2016-11-05 08:47
#9

Tack för bilden. Ja det är just den sorten och gamla modellen tror jag det lär vara då den är inköpt någon gång runt 2002 och användes mycket i början men har stått på vinden sedan då jag blev sjuk strax efter och fick lägga ner min uppfödning.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-11-17 13:04
#10

Skicka privat meddelande med prisförlag den som är intresserad! 

Lyan, har du sett att dessa burar knappt går att få tag på nya längre? Så oavsett modell borde den inte vara för svår att sälja men jag är lat …😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lyan
2016-11-17 14:12
#11

#10 Jag vet tre ställen att få tag på nya så svårt är det inte. Däremot är de som Tropicstallet har, tror att Gnagarboden har samma, av fruktansvärt dålig kvalité

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Wijnja]
2016-11-17 14:44
#12

Tropicastallet kan man inte beställa hem man måste åka hämta boxen själv

Lyan
2016-11-17 15:35
#13

#12 Aha, jag trodde att man kunde få hemskickat därifrån också. Lika bra kanske för deras burar är usla, min gick sönder nästan direkt och aluminiumen går lätt att böja med två fingrar

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[Wijnja]
2016-11-17 15:46
#14

Går det bygga en själv

Tjeja
2016-11-17 15:52
#15

Gnagarboden har inte längre. Vilket tredje ställe känner du till?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Wijnja]
2016-11-17 16:01
#16

Det lyan sa tropicstallet men man måste åka hämta den själv

Tjeja
2016-11-17 16:05
#17

Nej #16 Lyan sade 3 ställen. Tropikstallet och gnagarboden är bara 2. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Wijnja]
2016-11-17 16:06
#18

Lyan har rätt dålig kvalite funderar på bygga själv

Tjeja
2016-11-17 16:09
#19

Ja de nya sorterna är sämre kvalitet. Den gamla modellen jag har är bättre kvalitet.

Men även de gamla är gjorda i aluminiumplåt för att vara lätta att bära. Så även de med bättre kvalitet får lätt bucklor. Men de håller bättre hela och kan packas på varandra och tål mer vikt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lyan
2016-11-17 16:23
#20

Jag har inte namnet på det tredje i huvudet men en vän beställde från Tyskland, trots frakten så blev det samma pris som i Sverige och av mycket bättre kvalité. Jag kan kolla med henne vilken sida det var om någon är intresserad

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
2016-11-17 16:25
#21

#14 Ja, med det är inte så lätt att göra om den ska vara både tålig och inte otymplig

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2016-11-17 16:27
#22

Gnagarboden hade i somras. Har de slutat?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Wijnja]
2016-11-17 16:36
#23

Dem tar inte in fler

Lyan
2016-11-17 16:38
#24

Aha. Ja, då kan jag tänka mig att de har blivit svåra att få tag på :-/ Har för mig att de har fått klagomål på kvalitén så det är kanske därför

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Tjeja
2016-11-17 16:45
#25

hm… undrar om det går att ta reda på varifrån i tyskland man kan köpa dem från.

Blev själv tveksam till att sälja min om de inte tillverkas längre. För när jag börjar med marsvin igen någon gång lär jag ju behöva  en bra transportbur och jag tycker dessa är oslagbara.

Vet man bara att de fortfarande tillverkas och går att få tag på till överkomligt pris känns det ok ändå.

Hade inte tänkt mig att ta ut något förmögenhet för min,  den är ju ändå begagnad. Men finns de inte längre att få tag på vill jag ju ha den kvar liksom.

Lyan har du möjlighet att ta reda på varifrån din kompis köpte sin? ifall det går att hitta och beställa där ifrån fortfarande? Kanske har de någon hemsida eller så?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lyan
2016-11-17 19:15
#26

#25 Jag frågade henne och hon kunde inte komma ihåg vilken sida eftersom hon köper från många tyska och holländska sidor :-(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Tjeja
2016-11-17 19:27
#27

Ok vad tråkigt!

Aaja men då behåller jag nog min bur i alla fall! 

Tack  ändå Lyan!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Lyan
2016-11-17 22:37
#28

#27 Ja, verkligen. Jag skulle frågat henne om sidan direkt eftersom jag själv var intresserad men tanken vi hade var att komma ihåg den ifall någon behövde en bur så det blev en miss i planeringen :-( 

Jag hade också behållit den om tanken är att du kanske ska börja med marsvin igen. Har du en av de bra så är det inte så roligt att stå där och behöva betala massor för att köpa en dålig bur sedan. Jag hade egentligen tänkt sälja min 16-fackare för den var alldeles för stor men så gick min nya sönder ännu mer och ena våningen är nästan oanvändbar så då valde jag att bygga om den stora till en tolva istället. Jag tar varje chans att samla på mig ännu fler XD

Vad för marsvin hade du när du ställde ut?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Tjeja
2016-11-18 19:15
#29

Jag hade en uppfödning som började med utveckling av satinlånghår. Han inte så långt i den utvecklingen tyvärr för jag blev sjuk och som sagt tvungen att lämna ifrån mig hela min avelsbas.

Men det var mest shelties och satinselfar jag hade då. För typ…15 år sedan.. Vill absolut börja igen någon gång. Har inte tid och ork ännu bara. Varit för mycket i privatlivet och med nytt jobb, flytt och mycket mer. Men någon gång när jag känner att livet är stabilt och lugnt igen så hoppas jag energin återvänder.

Det är ändå väldigt mycket jobb med ställa ut och kräver så mycket tid om det görs för rasutveckling och avel dessutom.

Kanske blir en och annan petgris till att börja med så småningom. Får vi se om orken och lusten återvänder. Det räcker ju med ett par grisar för att ha mycket stor nytta av en bra resebur. 😃

Vart och på vilket sätt gick de nyare burarna sönder som oftast?

Min bur har en buckla och sedan blev ju några av väggbrädorna söndertuggade i hörnen. Men funktionen och stabiliteten är helt intakt. Min mamma använde buren att sätta sig på en gång, med följden att jag skrek högt och tänkte att nu kraschar locket och hela lådan kommer bli hoptryckt.

Hon han inte sitta många sekunder, men typ 80 kilo i 10 sekunder höll den för ändå. Hände inget med varken låda eller lock tack och lov. Men jag skulle inte rekommendera att använda den varken som stol eller fotpall ändå.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lyan
2016-11-18 19:37
#30

Jag hade också satinlånghår, runt 2007-2009. Slutade med dem när det kom mer information om satinsjukan. Satinlånghår är nog bland det vackraste som finns!

Min bur är mycket vek i aluminiumen och bottenplattan är väldigt tunn och klen. Pga den veka aluminiumen så sitter också låsen dåligt, men själva designen på låsen är bättre än de riktigt gamla burarna. 

Jag sitter ofta på mina. Så länge underlaget är slätt så har det funkat, men min 8-fackare har lossnat i bottnen eftersom jag brukade ställa den ovanpå den andra transporten och det blev för mycket tryck från handtaget. Numera har jag byggt om fyra av våningarna så jag slipper skenorna på insidan och mina mellanväggar går hela vägen så de inte kan tugga. Tre våningar är ombyggda till en bur (men går att ha som både en och två våningar också) och jag har fixat hjul till den så det inte blir så tungt att bära och för att en gång lossnade handtaget och marsvinen for nedför en trappa och det vill jag inte vara med om igen!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Tjeja
2016-11-18 19:54
#31

Wow du har då  verkligen byggt om dina burar! Hjul på är ju supersmart när man har stor bur att släpa runt på! Det skulle man haft när man höll på som mest minsann! 😃

 Men är inte bottenplattan också av aluminium i den nyare buren? Mina bottnar är i aluminium. Hade de varit i trä hade jag nog sågat upp en lucka så man kunnat använda båda våningarna som en våningsbur till ett och samma marsvin.

Vad gäller satinsjukan så har den förstås gått mig helt förbi, hade ingen aning om något sådant när jag höll på de första åren på 2000-talet. Visst är det vackert med satinlånghår. Han förstås inte få någon som ens var i närheten av mitt mål eftersom jag fick avbryta tidigt efter bara några år.

Vem vet.. någon av dina grisar du hade 2007 var nog troligtvis ättlingar till någon eller några av mina grisar?! 😃

När jag började var vi nämligen bara två uppfödare i Sverige som jobbade med att få fram långhåriga silkesmarsvin.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lyan
2016-11-18 20:06
#32

Ja, hjulen är verkligen perfekta!

Nej, bottenplattan är av riktigt tunn, dålig och obehandlad plywood.

Mina marsvin härstammade nog uteslutande från engelska, tyska och danska linjer. De flesta hade nästan bara Cupid Cavies, Sofiendals, von Werne och Dias bakom sig. Jag hade en ickesatin med en satin från Ponytails långt bakom sig också.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Tjeja
2016-11-18 20:33
#33

Ok från andra länder så lär de kanske inte varit släkt med mina. Isf ännu längre bakåt förstås..typ från marsvinens "Adam och "Eva"  på dinosauriernas tid! 🤪

Det var nog mest i USA som det gick att finna några riktigt fina silkeslånghår då på min tid.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: