Annons:
Etikettskötsel
Läst 864 ggr
_maaika_
2016-11-17 10:08

Ensamma marsvin

Har just nu en hona och en okastrerad hane som båda två går ensamma. Anledning för det är tyvärr att deras burskompisar gått bort. Söker för fullt efter nya marsvinskompisar till dom men vill inte att de ska behöva vara ensamma egentligen. Jag bryr mig så himla mycket om dom. Så min fråga är om jag hade kunnat sätta deras burar lite närmare varann så de kan se varandra, är det en smart idé? Hur nära kan jag sätta burarna i så fall?

Annons:
Tjeja
2016-11-17 10:49
#1

Absolut! Sätt burarna brevid varandra så de kan se och känna lukten av varandra! Det väcker nyfikenhet och livslust. Det är t o m bättre att ha två ensamma ärkefiender i burar nära varandra så de kan se varandra än att de är ensamma helt. Två arga grisar i varsin bur där de ser varandra har mer livslust o lever längre än en helt isolerad gris som blir deprimerad. Dona kan du nog med fördel ställa så nära varandra att de kan nå att nudda vid varandra genom gallren. (Så nära är onödigt med ilskna rivaler såklart) Blir hanen eller nån av hrisarna allt för galen och utbrytarkung får du sära burarna en smula förstås. Lycka till med att få gladare grisar! Sätt gärna varandras matskålar så de ser/kan upptäcka varandra när de äter. 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Den vilda djungelkvinnan
2016-11-17 11:00
#2

Kastrera hanen och sen vänj dem sakta vid varandras lukter.

Tjeja
2016-11-17 11:09
#3

Ja förstås, om du kastrerar hanen kan de gå tillsammans på riktigt sedan.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

_maaika_
2016-11-17 12:02
#4

Tack för svar! Kommer absolut flytta burarna närmare varann nu! :) Har funderat på att kastrera men har räknat ut att det är billigare att köpa två nya marsvin än att kastrera hanen. Plus att jag känner på mig att han kommer rida mycket på Mochi (honan) även om han blir kastrerad, vilket inte kommer vara bra för hennes hälsa då hon är halt.

Upp till toppen
Annons: