Annons:
Etikettskötsel
Läst 528 ggr
Den vilda djungelkvinnan
2016-11-23 21:06

Få upp marsvin i vikt?

Har ni något tips på extra gott kraftfoder eller nått annat med lite extra fett och energi man kan ge marsvinen. Mina har tillgång på fint, bra hö. De får grönsaker dagligen och de får även lite lucern hackad strå. Sen får de pellets. Har fri tillgång med äter den inte. Kanske gått åt 1 max 2dl per månad. Har testat olika pellets men inget duger, haha! De äter mycket hö och verkar må bra men jag tycker de är lite för smala ändå. Morötter får de ganska ofta men det gör ingen skillnad. Havregryn gillar de inte… Den vuxna väger ca 960g.

Annons:
Fridaaaa
2016-11-23 21:09
#1

Ge inte morötter så mycket, en hel del socker

Låter som rimlig vikt?
Testat vanlig havre? Kollat så marsvinet är friskt?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Den vilda djungelkvinnan
2016-11-23 21:11
#2

Just därför får de morötter, för att gå upp i vikt. Kanske 3 gånger per månad. Han är rätt smal. Vanlig havre gillade han inte heller och frisk är han =) inte så att han gått ner i vikt utan han har alltid varit smal. Eller han är knappt smal men jag tycker han borde vara lite större. Men de rör sig ganska mycket !

Fridaaaa
2016-11-23 21:14
#3

#2 Lite "fel" sätt dock, att ge socker.
Han kanske bara har den kroppsformen? Har du bild?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hamster:P
2016-11-23 21:14
#4

Complete Cavia (Eller vad det nu heter) använder jag till mina marsvin :)

Den vilda djungelkvinnan
2016-11-23 21:21
#5

#3 Jag tycker nog inte 3 gånger per månad är så mycket socker att det är någon fara. Plus att socker i morot är inget skadligt om det ej överdoseras typ. Han är väldigt långhårig så svårt att se på bild. Men han känns lite tunn, tunnare än mina andra marsvin varit! #4 Ska läsa innehållet i complete cavia, tack för tipset!

Fridaaaa
2016-11-23 21:22
#6

#5 Det skrev du dock inte. "Morötter får de ganska ofta" 3 ggr/månad räknar jag i alla fall inte som ganska ofta :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Den vilda djungelkvinnan
2016-11-23 21:25
#7

#6 Det skrev jag i mitt första svar. 3 gånger är ganska mycket för ett marsvin. Ofta för att vara morot. Funderat på typ solrosfrön, det funkar ju på kaniner iaf. Har testat att ge lite hampafrön. Dett åt han en gång sen var det inte kul längre…

Fridaaaa
2016-11-23 21:26
#8

#7 Nja 3ggr/månad tycker jag inte är ofta, men alla tycker vi olika :) Och ger du bara 3ggr per månad är de tinte konstigt att det inte märks skillnad. Men bra att du inte ger oftare :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2016-11-24 06:55
#9

#0 Testat med ärtplättar? Ärtor ligger högt i protein, vilket kan hjälpa honom att lägga på sig lite. Mina pojkar får bara ärtplättar som godis, och de älskar det allihopa. Ett annat tips är att ge honom pro fibre rabbit, ett kosttillskott med prebiotika och probiotika. Det hjälper till att få balans i bakteriefloran i matsmältningssystemet, vilket kan göra att han tar upp näringen i den mat han äter mer effektivt.

Den vilda djungelkvinnan
2016-11-24 10:24
#10

#9 Ska köpa ärtplättar och prova! Han är alltså inte undernärd, men lite tunn ändå. Kanske ska öka grönsakerna för de kan han äta ihjäl sig på ;) älskar paprika, klättrar ur buren när jag kommer med det, hihi!

Upp till toppen
Annons: