Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1541 ggr
Findus75
2016-12-16 15:39

Klet med sträng på snoppen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt ena marsvin(hane Findus) blev för ca 1 vecka sen som förlamad i bakdelen, bakbenen och rumpan släpar. Nu har vi efter råd gett honom c-vitamindroppar 3ggr/dag. Han är pigg och matglad för övrigt. Igår har han börjat använda benen en aningen.

I samband med detta har han nu även fått ngt i snoppen. Om man trycker ut snoppen så är det som en beigeaktig mjuk klump som sitter runt övre delen på snoppen som sen har som en sträng som går in i snoppen. Jag har sköljt med ljummet vatten och då lossnar den o jag kan ta bort den som då ser ut som typ en liten mus med svans. Det luktar fruktansvärt illa om den(klumpen). Den första likadana klumpen fick han för 3dgr sen och nu den andra.

Den andre(friska Alvin) hanen har sen denne blev dålig varit elak mot honom(den sjuke Findus). Alvin kliver upp på Findus rygg och biter honom. 

Då vi fick ta över båda marsvinen för ca två år sen hade de bott hos två familjer innan. Så Findus är runt 5 år tror vi och Alvin upplever vi som yngre kanske runt 4 år. De var livrädda och stirriga stank av smuts, avföring, cigarettrök och pälsen var väldigt äcklig. Findus som har en väldigt stor körtel var helt igengrodd och det luktade obeskrivbart illa. Det blev omedelbar spabehandling av båda grisarna från topp till tå. Sen var de som nya….;-). 

Idag är de tillgivna och gosiga marsvin. 

Jag bifogar en bild på klumpen från snoppen. Obs! på bilden har den hunnit torka lite.

Annons:
Ljungåsen
2016-12-16 20:06
#1

Klumpen är torkad sperma, inte helt ovanligt och inte helt trevligt. Att det friska marsvinet blir dum mot det sjuka är inte heller det speciellt ovanligt. Om han blir för jobbig kan det vara bra att separera dem, så att sjuklingen kan återhämta sig. Vad man ska vara medveten om är att om man separerar, så måste man göra en introduktion på neutral plats sen när man släpper ihop igen.

Findus75
2016-12-16 21:08
#2

Tack för ditt svar. Kan det göra så att det täpper till helt så han inte kan kissa då jag upplever att han kissar mkt sällan nu?

Han har aldrig haft så här tidigare än nu när han är dålig.

Finns det ngt mer vi själva kan göra mer än c-vitaminen för att hjälpa Findus med förlamningen?

Stort tack!

Ljungåsen
2016-12-16 21:19
#3

Jag skulle tro att han i vanliga fall gör rent sig själv, men att han inte riktigt orkar nu när han inte mår bra. Du får hålla koll och göra rent åt honom så länge. Om det påverkar kissandet eller inte vet jag inte. Om det var mitt marsvin så skulle jag ta honom till veterinären. Förlamningen kan vara orsakad av C-vitaminbrist, men den kan också vara orsakad av någonting annat. Här finns mer information om C-vitaminbrist. http://www.guinealynx.info/scurvy.html

Upp till toppen
Annons: