Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1130 ggr
[Wijnja]
12/18/16, 6:56 AM

Varit hos veterinären

Shiiy hade lunginflammation äter bactrim är nu frisk och pigg äter som en häst känns bra ta blodprovet se han hade en infektion det hade han dem va rätt höga

Annons:
lizton
12/18/16, 9:05 PM
#1

Ger du något med goda magbakterier samtidigt med medicinen? Det fick jag lära mig att det var viktigt när vi hade marsvin. De behöver goda magbakterier för att medicinen inte ska slå ut mage-tarmkanalen med risk för diarre´. Jag  gav antingen lite av  Dofilus eller Pro-viva blåbär.

Dt är viktigt att du ger medicinen så många dagar som veterinären sagt för att lunginflammationen inte ska komma tillbaka. Alltså man ska inte sluta ge  om marsvinet blivit bra,  utan man ska ge hela kuren eller enligt vad veterinären sagt.  

Fint att ditt marsvin blivit bättre!

[Wijnja]
12/19/16, 2:50 AM
#2

Han fick en kur på 10 dagar nu hade jag tur kom i sista stunden han va rätt dålig men magen klarade sig kollade

[Wijnja]
12/24/16, 4:09 PM
#3

Oj vad ska man ge när dem äter bactrim

[AnimeV4]
12/28/16, 1:54 AM
#4

Hoppas att han mår bättre nu, TS!

#1 Man ska vara medveten om risken för magproblem när man ger antibiotika, men det är inte regel/måste att ge någonting om det inte uppstår problem. Själv har det aldrig varit problem med magen på alla gånger mina marsvin har fått antibiotika. Dock så är det smart att ha något hemma ifall att om problem skulle uppstå. Problem tenderar ju att uppstå på de minst lägliga tiderna ;)

[Wijnja]
12/28/16, 11:43 AM
#5

Smart man kan ge a fil

[AnimeV4]
12/28/16, 3:14 PM
#6

Men marsvin är laktosintoleranta, så det känns som att det skulle göra mer skada än nytta!

Annons:
[Wijnja]
12/28/16, 3:50 PM
#7

Jo det är sant nu är han i alla fall frisk

[AnimeV4]
12/28/16, 4:29 PM
#8

Vad skönt🙂

[Wijnja]
12/28/16, 5:18 PM
#9

Höga infektionsvärden hade han innan vad menas med det

[AnimeV4]
12/29/16, 12:55 AM
#10

http://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Undersokningar/CRP/

"Ett CRP-prov tas om läkaren misstänker att du har en infektion eller inflammation i kroppen.

Du får ofta lämna ett prov om läkaren misstänker att du har en allvarlig sjukdom som kan vara orsakad av bakterier som till exempel lunginflammation."

"CRP står för C-reaktivt protein. Det ingår i immunförsvaret. Koncentrationen av CRP ökar snabbt om du får en infektion som är orsakad av bakterier." 

Det verkar som att CRP-värdet avgör hur svår/stor infektionen är.

[Wijnja]
12/29/16, 2:04 AM
#11

Oj då hade han lunginflammation

[AnimeV4]
12/29/16, 2:52 AM
#12

Det hade han väl som konstaterad diagnos?🙂

[Wijnja]
12/29/16, 6:53 AM
#13

Ja då marianne är super

Annons:
Upp till toppen
Annons: