Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 2132 ggr
Ylvfra
12/18/16, 11:25 AM

Nytt marsvin äter inte!

Vi hämtade hem en liten marsvinstjej igår som är knappt 6 veckor. Hon är helt paralyserad, rör sig inte ur fläcken förutom några rusningar när hon blivit rädd för något, och har inte ätit eller druckit något vad vi har sett. Vi lade in gurka och morot i buren igår, men hon har inte rört det. Hon har hö och pellets som vi inte heller tror att hon har ätit av. Det går bra att ta upp henne men hon sitter lika still då. Är detta normalt? Vad kan man göra?

Annons:
lizton
12/18/16, 11:31 AM
#1

Marsvin är flockdjur. Har hon någon marsvinskompis? Om inte så skulle jag skaffa en till marsvinstjej i samma ålder så fort som möjligt. Helst idag. Finns det någon kvar i samma kull som hon föddes i? Det vore allra bäst med ett syskon, men annars går det med en annan marsvinsunge (tjej) Inte kille för då blir det en massa ungar. Marsvin kan dö om de inte får sällskap.Jag tror att det finns en lag som säger att man ska ha två om man har marsvin. Det kan gå med enkanin, men marsvin ärbäst.

Fridaaaa
12/18/16, 11:37 AM
#2

#1 Kanin är inte lämpligt, är lag på att de ska bo med artfrände, så nej det går inte med kanin.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lizton
12/18/16, 11:41 AM
#3

Hittade ett inlägg på iFokus som säger att man kan ha djur som marsvin ensamma om man ger dem väldigt mycket sällskap av en människa.  Ett annat marsvin är förstås allra bäst för att ditt marsvin ska må bra. Kopierar in från inlägget:

4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter

Allmänt

1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.

Allmänna råd till 4 kap. 1 § Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem.

Fridaaaa
12/18/16, 11:42 AM
#4

#3 Är lag på att marsvin ska bo med artfrände.  
Nej du sprider felaktigheter just nu tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ylvfra
12/18/16, 11:46 AM
#5

Ok, nej det finns inget syskon kvar…hon var sist kvar i kullen. Kvinnan som jag köpte av rekommenderade oss att ta ett marsvin först och sen eventuellt skaffa ett till senare. Vill verkligen att hon ska må bra, men var får man tag på ett till marsvin med så kort varsel?

Fridaaaa
12/18/16, 11:47 AM
#6

"Enligt svensk djurskyddslagstiftning måste marsvin leva med minst en artfrände, alltså ett annat marsvin. Att låta marsvin bo ihop med kaniner är inte att rekommendera av flera anledningar. Till exempel bär kaniner på en bakterie som heter Bordetella bronchiseptica som är ofarlig för kaniner men skadlig för marsvin."

#5 Dåligt av den du köpte av! Köp två samtidigt, bättre.
Finns det inga uppfödare eller omplaceringshem? Måste inte vara unge, kan vara vuxen hona med eller kastrerad hane

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Tjeja
12/18/16, 11:54 AM
#7

#3 En marsvinsbebis på 6 veckor klarar sig inte med enbart mänskligt sällskap. Den har inte hunnit vänja sig vid och lärt sig vara vanligt marsvin i flock än ens eller vad hon kan och vågar smaka på. Ensamma marsvin kan korrekt dö av ensamhet. De kan törsta och svälta ihjäl eller få hjärtinfarkt av rädsla. Vanligtvis är de få marsvin som klarar av att leva ensamma med bara människor som sällskap äldre grisar som lärt sig tycka om sina människor medan de hade artfränder hos sig. När de sedan blivit ensamma när kompisen dött kan endel få tillräcklig stimmulans av enbart sina människor för att vilja överleva och äta. Men i det naturliga överlever inte ett ensamt marsvin ändå så då tappar de livslust och livsvilja helt. TS din lilla gris behöver en sällskap och en kompis omgående! Vad är det för någon som är så oansvarig att de låtit dig köpa bara 1 marsvin när du inte redan har någon mer hemma till sällskap? Skaffa en kompis idag eller lämna bort din lilla till någon som redan har andra marsvin så hon får sällskap! Det är nämligen ditt lilla marsvins livsviktiga behov att ha en artfrände! Så viktigt att det till och med finns lagstiftat att hon ska ha det. Så viktigt är det. Så för din lilla pluttas skull, se till att hon får sällskap idag! För en sådan liten gris överlever inte länge utan att äta eller dricka. Ett par dagar sedan är det kört liksom tyvärr.💔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ylvfra
12/18/16, 12:02 PM
#8

Ja, jag ska ringa henne imorgon (de har stängt idag) och fråga hur jag kan lösa detta. Jag har läst på lite innan men hade inte fattat att det var ett lagkrav. Hon som vi köpte av sa att det är lättare att få dem tama om man tar hem en i taget. Men det känns ju helt fel om dom blir så rädda att de inte vågar äta ens en gång 🙁

Fridaaaa
12/18/16, 12:04 PM
#9

#8 Är det från djuraffär :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillyrod
12/18/16, 12:08 PM
#10

Sök hellre en uppfödare i morgon än att gå till en djuraffär. Hos en uppfödare kan du få hjälp med allt vad du undrar över också. Finns inga ungar kan du kanske få låna en hona som sällskap så länge till den lilla : )

lizton
12/18/16, 12:09 PM
#11

Det finns flera marsvinsgrupper på facebook. Gå med där och fråga. En grupp heter: Marsvin - Diskussion - Köp och sälj

Bäst om du hittar en unge eller ett ungt marsvin. En del äldre marsvin kan vara väldigt kaxiga mot andra marsvin. Det går nog att få de flesta marsvin att acceptera varandra, men om du skaffar ett äldre marsvin ska du inte sätta in den i sammma bur som ungen direkt. Ha två burar bredvid varandra är bäst till en början eller låt de få bekanta sig på en neutral plats först. Jag har gjort så på köksgolvet där de haft varsitt hus att gömma sig i. 

Lämna aldrig två obekanta marsvin ensamma. Håll koll så att du kan sära på dem om det behövs. Marsvinsslagsmål ser otäckt ut. Jag har aldrig varit med om att ett marsvin skadat ett annat allvarligt, mende kan slåss och bitas. Den ena  ger sig i regel alltid efter en stund och springer undan. De kan lära sig acceptera varandra, även om de inte gillar varandra direkt. Det borde vara lättare att sammaföra en unge med en vuxen än två vuxna marsvin med varandra.

Ylvfra
12/18/16, 12:13 PM
#12

Tack för alla bra svar! Tjejen är köpt från en kvinna som föder upp dom själv och dessutom har en butik där hon säljer allt möjligt smådjursrelaterat, bygger burar osv. Saken är att jag bara har numret till butiken och de öppnar imorgon kl 16. Nån som har något tips på vart jag kan vända mig i Uppsalatrakten!

Lillyrod
12/18/16, 12:16 PM
#13

http://chokladfrabrikens.se/ 

De här kan jag rekommendera.

Det verkar inte som om damen du köpt av vet riktigt vad hon håller på med så försök gärna hitta någon annan som du också kan få hjälp av om det behövs : )

Annons:
lizton
12/18/16, 12:21 PM
#14

Det finns ett omplceringshem för marsvin som heter Gosarnas marsvin. Vet ej hur aktiv det är just nu.  Finns på facebook och på nätet.

Gå in på Blocket och skriv marsvin i sökrutan. Välj ditt län eller hela Sverige. Det finns just nu 158 annonser om marsvin eller tillbehör till marsvin om du söker i hela Sverige.

Tjeja
12/18/16, 1:54 PM
#15

Å i Uppsala. Har du handlat i dendär ladugården ute på landet, Fäboden? De har många bra saker till bra priser men är inte så duktiga på just marsvin om det är samma som jag tänker på. De föder upp flera olika smådjur och i af förut fåglar med. Jag föreslår att du söker upp och ringer någon ren marsvinsuppfödare i trakten och förklarar o ber om hjälp. Vet du det ät t o m bättre för ett marsvin att ha en "ärkefiende" till marsvin i en grannbur brevid sig än att vara helt själv. De retar varandra genom gallret med ger samtidigt varandra livslust o livsvilja! Ha ha. Så liten som din lilla plutta är skulle jag inte vara orolig för att sätta henne tillsammans med en vuxen hona. De behöver lite tid att vänja sig vid varandra, få tjsffsa lite om rang osv. Så man behöver ju ha koll på dem förstås. Men det blir sällan blodiga slagsmål med små bebisar. Däremot kan de ju, oavsett ålder, skrika så man tror att de ska dö ibland om de blir dominerade. Det är däremot mer skrik än någon alls egentig fara. Mars in är ju som sagt skyggdjur/bytesdjur och de skriker för säkerhets skull för ifall det skulle göra ont t o m.. ;-) Det är värre när de är tysta och passiva. Då mår de inte alls bra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lizton
12/18/16, 8:55 PM
#16

# 0 Hur går det med din marsvinstjej?         

Det är bra att du har gurka i boet så får hon vätska ifall hon inte vågar dricka ur flaskan. Hoppas du hittar en marsvinskompis till henne snart.

Tjeja
12/19/16, 12:46 AM
#17

Undrar också hur det går? Hoppas o håller tummarna att du fått bra hjälp så det löst sig. 💕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ylvfra
12/19/16, 8:23 AM
#18

Hej igen! Tack för alla era tips och råd! Lilltjejen är något mindre skraj nu, har börjat lyfta huvudet och se sig om när man har henne i famnen och även ätit lite morot och kål, men bara från handen, inte i buren. Har även börjat kuttra och låta lite smått. Dock ratar hon både sallad och gurka, så jag är lite orolig för vätskan. Ställde in en vattenskål också plus flaskan. Ska åka och hämta en kompis till henne idag från Gosarnas marsvin så hoppas jag att hon ska må lite bättre. Återigen, tack för hjälpen! 😊

Ylvfra
12/19/16, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här är den lilla stjärnan, vågade sig på lite gurka idag 😊😍

nightmares
12/19/16, 3:45 PM
#20

Det är helt normalt för marsvinsbebisar att vara rädda. Det är inte speciellt snällt att sätta en så liten tjej själv, men hon kommer absolut inte dö av det. Hon kommer äta när hon blir hungrig, även om hon kanske gör det i smyg till en början. Att hon äter morot och kål är är bra, de är betydligt näringsrikare mat än gurka och sallad och det visar att hon vuxit upp med bra grönsaker. Det är ingen fara med vätska så länge hon har tillgång till grönsaker, många marsvin dricker endast minimalt med vatten.

Annons:
Tjeja
12/19/16, 6:32 PM
#21

Ååh vad härligt att hon får en kompis och att hon börjat äta! ❤️👍🌺😃

Bra jobbat med lilla fina pluttan! 👍

Berätta gärna hur det går med kompis-introt o s v! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Wijnja]
12/19/16, 7:31 PM
#22

Hoppas det går bra med båda marsvinen

Ylvfra
12/21/16, 10:34 AM
#23

Nu har Plutte fått en kompis, Cookie,  och allt har gått bra. Hon blev mycket modigare på en gång, började äta och dricka direkt. Det är en del tjuvnyp från Cookie emellanåt, men på det stora hela går det bra! Tar man upp den ena ur buren för att gosa så ropar de på varandra och vill ha koll, så det blir nog en bra liten miniflock så småningom :)

Ljungåsen
12/21/16, 12:06 PM
#24

Det var den bästa julklapp hon kunde få, en kompis.

Mirinda
12/21/16, 4:42 PM
#25

Vad skönt att höra att det gick bra att hitta en marsvinskompis! Nu får din första precis det hon behövde. Hoppas ni har det riktigt gott du och marsvinen!

Om det är något mer du undrar över, så är det bara att fråga. Det finns många erfarna marsvinsägare här på MiF som gärna hjälper till att räta ut frågetecken.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Tjeja
12/22/16, 12:18 AM
#26

Hurra vad skönt för alla inblandade med kompisarna Cookie o Plutte! Det med tjuvnyp i början får man räkna med. De måste ju liksom göra upp om rang hur uppenbart eller löjligt det än kan verka. Plutte vill uppenbatligen hellre ha ett par tjuvnyp än vara själv 😉 Matlust och livslust ökar med familjens storlek! 😄💚

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: