Annons:
Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 849 ggr
Alva0422
12/26/16, 11:29 AM

Vilken ras/blandras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har haft mina marsvin i några månader och jag har inte lyckats ta reda på vad den ena är för ras, han är ganska långhårig och hyfsat sträv i pälsen, jag köpte marsvinen på djuraffär eftersom det inte fanns något att adoptera just då tyvärr. Jag delar en bild här och om det är någon som vet vilken ras/blandras det är så kan ni skriva det här nere v (förlåt för dålig bild, han är inte så tam än och går bara iväg när man ställer honom någonstans)

Annons:
[Wijnja]
12/26/16, 12:13 PM
#1

Teddy

GuineaGirl
12/27/16, 1:26 AM
#2

Nu är jag inte någon expert på marsvinsraser. Men enligt vad jag läst på Svenska marsvinsföreningens hemsida, så ser raserna Teddy och Rex i princip likadana ut och skiljer sig endast åt genetiskt. Det kan därför vara svårt att veta vilken ras ett marsvin har, om man har köpt det i djuraffär. Ditt marsvin är sannolikt inte heller rasren, utan torde vara av blandras (så kallad pet). Skälen till att jag tror det, är dels att marsvinets päls verkar vara längre än de tre centimeter som anses idealt enligt Svenska marsvinsföreningens rasstandard för Teddy respektive Rex, dels för att djuraffärer ofta säljer pet marsvin. Han är hur som helst väldigt gullig :-)

[Wijnja]
12/27/16, 9:19 AM
#3

Nej teddy är mindre än rwx så fall menar du CH - teddy

GuineaGirl
12/27/16, 12:50 PM
#4

Försöker här länka till Svenska marsvinsföreningens (SMF) hemsida, där det anges att raserna Teddy och Rex ser i princip likadana ut. Om sedan SMF har rätt eller fel i sak, kan jag inte avgöra.

[Wijnja]
12/27/16, 12:51 PM
#5

Det är en teddy

Lyan
12/27/16, 7:00 PM
#6

#5 Du har varit i samma diskussion fler gånger än vad jag kan räkna. Det går INTE att se om det är rex eller teddy enbart på utseeendet!

Alva0422: Ditt marsvin är tydligt inte renrasig utan han är en strävhårig pet. Vilken typ av strävhår går tyvärr inte att veta och det behöver inte ens bara vara en typ av strävhår för de kan ha flera olika strävhårsanlag samtidigt

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Alva0422
12/29/16, 9:09 AM
#7

Tack för era svar! Ja att han troligtvis inte är renrasig vet jag. Men tror inte att han är fullt Teddy. Han är korthårig runt fötterna och har väldigt lång päls bak på rumpan. Så det här blir lite svårt. Om någon frågar kan jag ju bara säga att han är speciell :-)

Lyan
12/29/16, 10:02 AM
#8

#7 Att han har lång päls på rumpan beror på att han sannolikt har ett långhårsanlag. Semilånghårig strävhårspet, eller bara strävhårspet, hade jag kallat honom

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Wijnja]
12/29/16, 1:01 PM
#9

Då är han blandning

Upp till toppen
Annons: