Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1027 ggr
Johan88
12/31/16, 9:37 PM

Gör jag något fel?

Hejsan!

Jag har precis skaffat mig två stycken marsvins honor. Och det har gått tre veckor nu och jag har börjat att ta upp de ur buren och har dem nu i knäet.

Är det okej att klappa de lite lätt med fingret på ryggen? Den ena står helt stilla eller så börjar kör hon in nosen i sitt kön och den andra gör massa kurr kurr ljud?

Annons:
[rumelle]
12/31/16, 9:52 PM
#1

Kör in nosen i sitt kön? Äter hon bajs kanske? Marsvin är ju koprofager och äter en del av sitt egna bajs för att ta till sig näringsämnen. 
Du kan absolut klappa dem över ryggen. Vissa marsvin kan vara kittliga på magen och då får man vara lite försiktig om man klappar på sidorna. Men jag tror du märker om de tycker det är obehagligt och drar sig därifrån.

Johan88
12/31/16, 9:57 PM
#2

Jag vet att kaninen gör likadant.  Men vilka raser gillar vilken typ av kel? Jag äger två stycken korthåriga. Tack annars för ditt svar.

[rumelle]
12/31/16, 10:08 PM
#3

Jag tror det beror mer på individen än vilken ras det är. Du får prova dig fram lite. Klia dem försiktigt ovanpå huvudet brukar de flesta tycka om enligt min erfarenhet. De kan däremot vara lite känsliga långt bak på ryggen. Om man kliar där kan de nästan börja hoppa och sparka ibland.

NesoOberon
1/6/17, 11:28 PM
#4

Om du börjar med att klia/klappa lite lätt bakom örat (typ under den kala fläcken) så är det ungefär som att skaka hand med dem. Sedan får du prova dig fram lite till vad de gillar. Min ena hane är kort- och släthårig och han gillar bara att bli strykt över pälsen medhårs. (Förlåt om jag låter dum men jag kan inte riktigt) har du virvliga tjejer så gillar de kanske att bli rufsade i pälsen? Det gillar min lilla virvliga hona i alla fall. Lycka till i framtiden med dem:) PS. Kurret betyder att de gillar det. Fast om en hane kurrar kan det betyda att han försöker para sig. Om de sticker nosen i könet kan det betyda att de vill "gå på muggen" så att säga. DS.

Upp till toppen
Annons: