Annons:
Etikettallmänt
Läst 489 ggr
Sannag0
2017-01-06 22:18

Bädd

Hej!

Om två veckor kommer det hem två korthåriga han marsvin. Jag har hört att dom kan bli sjuka och hostiga av spån. Stämmer det och vilken sorts bädd tycker ni funkar bäst?

tacksam för svar!

Annons:
NesoOberon
2017-01-06 23:13
#1

Det beror väl på on de är vana vid spån eller inte, sen innan. Hur bor de just nu, hos uppfödaren(/djuraffären)? Våra marsvin har enbart spån i buren för tillfället, och visst de kan hosta till lite ibland (mest ena hanen då han äter..) men jag läste om ett annat marsvin här på iFokus som börjat hosta och fnysa av mindre än ett dygn av sågspån. Mitt råd: Kolla med uppfödaren/ägaren/djuraffären om vad de är vana vid, men använd INTE toalätt! Ta isåfall fleece. Lycka till med dem :)

Ljungåsen
2017-01-07 07:41
#2

Det finns marsvin som reagerar på spån, antingen på damm i spånet eller på förekomsten av terpener. Terpener finns i allt spån gjort av barrträd. Till mina pojkar använder jag en blandning av lättströ och easyströ. Lättströ är gjort av hampa, och easyströ är finhackad halm.

musse_lusse
2017-01-10 21:47
#3

Jag har spån i buren till mina marsvin. 

Jag har inte haft mina så länge men jag tror att de nyser. Ibland så likson fnyser de lite :// Bör jag vara orolig och ska jag byta till fleece filt??? ://

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Upp till toppen
Annons: