Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 714 ggr
benjerry
1/9/17, 10:07 PM

nyps?

de mer framåt och kaxigare av mina två marsvin har länge slitit lite med läpparna i tröjan och så när han velat ner från famn/vill i buren/är sugen på något osv, men på senare tid har han börjat göra detsamma även på huden på arm/hals.. någon som känner igen sig och isf vad göra?

Annons:
[Wijnja]
1/11/17, 5:20 AM
#1

Jag känner igen det där vissa biter låt han inte bestämma

[Wijnja]
1/11/17, 5:20 AM
#2

Brukar knäppa till lite försiktigt inte hårt på nosen

Ljungåsen
1/11/17, 6:54 AM
#3

Visst är dina marsvin fortfarande rätt unga? Det är vanligt att unga marsvin tuggar på allt möjligt, inklusive en själv. Det går över av sig själv när marsvinet blir äldre och förståndigare. Jag skulle inte tillrättavisa marsvinet.

benjerry
1/11/17, 8:27 PM
#4

#3 ja de är unga, okej tack! nej att säga ifrån känns som att det bara skulle förvärra, då det kändes troligare att han kanske inte ens förstår att han nyper mig. tänkte snarare om det var något jag gjort fel tidigare, men får lita på att det går över då :)

GuineaPigFish
1/11/17, 9:33 PM
#5

Mina tjejer kan också förtydliga något de vill/inte vill ibland när jag gör något eller inte gör något de vill att jag ska göra. Ser det som deras sätt att snacka med mig på ett konstruktivt sätt. "Hey, ge fasen i att klippa mina klor, jag sparar ju på längden!", "Hörredu, det där med att plocka upp mig och ge mig en klapp på huvudet nu när de andra precis kastat sig över de nyanlända matskålarna, det är väl liiite respektlöst?", "Jag tycker att du ser fånig ut när du gör en sådan där 'åh-vilket-sött-marsvin-du-är-face', lägg av med det genast.", "Du menar alltså på fullaste allvar att jag inte får ta del av det vackra sommargräset ens några minuter till? Fine, men här får du som straff.".

Typ :) Såvida han inte BITS riktigt hårt så är det nog ingen fara. Försök distrahera, men personligen skulle jag inte "straffa" honom.

[AnimeV4]
1/12/17, 2:07 AM
#6

Med alla mina marsvin har jag bara nuddat dem på nosen när de har bitit samt inte satt ner dem förrän de slutat bita eller sprattla. Väldigt effektivt!

Annons:
benjerry
2/17/17, 9:28 PM
#7

svarar sent, vet, men #5 nej har svårt för att "straffa" dem ens med att nudda lite på nosen haha, är för mesig 😭 speciellt  när det troligtvis är som du säger, att dom är ivriga eller säger ifrån lite… blir bara gulligt helt ärligt!

men #6 tog dock ditt råd att inte sätta ner honom förrän han slutar nypas/dra i tröja och han har i princip slutat nu, för det mesta 😃

[AnimeV4]
2/17/17, 10:31 PM
#8

#7 Åh, kul att höra!👍

Upp till toppen
Annons: