Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 689 ggr
Livandivan
2017-01-10 18:48

Burtips!

Jag skulle gärna vilja se hur era marsvin bor. Ska skaffa två st och det skulle därför vara bra med lite tips. Funderar på en c&c bur alt en vanlig "lådbur" för marsvin.

Tack på förhand :)

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

Annons:
musse_lusse
2017-01-10 19:11
#1

Har haft mina i ca 3-4 månader så jag kan inte så mycket. Har ingen aning om allt det här med bur. (min mamma har koll på sådant) Men annars se till och ha ett hus till de så de kan ha skydd. Då blir de lättare tama. 

Du ksk redan vet det men men xD

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

GuineaPigFish
2017-01-11 20:13
#2

Jag infogar några bilder på hur buren ser ut i dagsläget. Observera att jag just nu har min 2x8 uppdelad i tre sektioner. Jag brukar INTE ha så liten yta annars, de har HELA buren tillsammans (vet att jag kommer få kritik annars). Anledningen att det just nu är uppdelat är följande: 1, jag har nyligen köpt två nya marsvinstjejer sedan mina två äldsta gått vidare till himlen. De separeras därför innan de sätts ihop med de andra. 2. Jag fick för bara någon dag sedan problem med mitt marsvin Blinka, som valde att sätta in ett höstrå i ögat 🥵 (=hon är just nu ensam för att hon får antibiotika-kur i ögonen + antiinflammatorisk och smärtstillande medicin). Marsvin får INTE gå ensamma, vilket jag alltså är medveten om, men jag har dels blivit tillsagd att göra detta av legitimerad veterinär som undantagsrutin medan hon går på medicin, och dels så har jag placerat hennes del i mitten, så hon inte känner sig utskuffad i någon av kanterna av buren (=hon har burkompisar på bägge sidor om sin burdel).

GuineaPigFish
2017-01-11 20:16
#3

Helheten. Nya tjejerna längst fram mot kameran, Blinka i "karantän" i mitten och de två andra tjejerna längst in och i hörnet. Observera det jag redan skrivit som info i nummer #2!

Gah, går inte att få med en bild…

GuineaPigFish
2017-01-11 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Helheten. Nya tjejerna längst fram mot kameran, Blinka i "karantän" i mitten och de två andra tjejerna längst in och i hörnet. Observera det jag redan skrivit som info i nummer #2!

Sådär! Nu gick det…

GuineaPigFish
2017-01-11 20:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Närmare. Del 1, där nya tjejerna Ruubi och Honey bor för närvarande. Observera det jag redan skrivit som info i nummer #2!

GuineaPigFish
2017-01-11 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Närmare. Del 2, där Blinka bor. Hennes vård går för övrigt mycket bra, så det känns super! Observera det jag redan skrivit som info i nummer #2!

Annons:
GuineaPigFish
2017-01-11 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Närmare. Del 3, där Bebis och Cissi bor, de har det bäst just nu eftersom de har 2x4 åtminstone… Observera det jag redan skrivit som info i nummer #2!

GuineaPigFish
2017-01-11 20:29
#8

Hoppas det var lite tips, iallafall… Har du frågor så kan jag alltid försöka svara :) Men vore kul att se fler som lägger upp bilder, som TS har skrivit ovan! Man får alltid massa idéer! 🙂 Anledningen till att jag har tak på min c&c är för att vi har en rackarns vovve här hemma… Kommer bra överrens med gallret emellan, men man vill aldrig ta några risker, det är trots allt fullt naturligt för en hund att jaga/döda ett bytesdjur. Jag tycker faktiskt jag varit ganska "fiffig" med buröppningarna (har 3 stycken för att komma åt överallt). Har fått improvisera lite, men det funkar hur bra som helst och jag är lite stolt över min egen idé :)

Mirre03
2017-01-14 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Jag byggde min bur av en helt vanlig bokhylla, jag tror den är 110cm x 160. Jag har byggt en balkong där jag brukar ställa pelletsskålen eller en mys tunnel. Sen har jag gjort en öppning i hyllan i mitten där dem måste hoppa några cm för att komma över till ett annat rum men tunnlar och hus.

Upp till toppen
Annons: