Annons:
Etikettallmänt
Läst 1446 ggr
Kley
1/11/17, 4:07 PM

Hur är det att ha marsvin?

Jag funderar på att skaffa marsvin och skulle gärna höra lite hur de är att ha. Bästa/sämsta? Hur ofta behöver det städas? Hur mycket luktar det? Hur mycket och ofta ska de matas? Hur ofta brukar de bli sjuka (vet att det varierar men ändå)? Hur mycket kostar de i månaden? Berätta allt ni tycker jag bör veta. Jag har läst på en del så jag vet det grundläggande men vill ändå höra från folk som faktiskt har marsvin också. Jag har kaniner, hamstrar och haft undulat så jag är van vid husdjur men har ingen erfarenhet av marsvin alls.

Annons:
GuineaPigFish
1/11/17, 9:26 PM
#1

1, Marsvin är FANTASTISKA familjemedlemmar. Har man intresset och är beredd av avge tiden så är det perfekta djur. Det bästa med marsvinen är svårt för mig att bestämma, men det kanske är att de är så sociala och "pratar" såpass mycket med en. Det sämsta är utan tvekan den dagen dom väljer att gå vidare. Jag har själv nyligen förlorat mina två äldsta damer, Lady och Mimmi. De blev 5,5 år gamla bägge två och har bott hos mig sedan de var 6-7 veckor gamla. Det är nog det du ska tänka på i första hand. Kommer du ha intresset även om 8 år? De kan nämligen faktiskt i ovanliga fall bli ännu äldre. Spannet vanligtvis ligger på runt 5-7 år. Ha det i åtanke. Det värsta jag vet är att se alla dessa annonser på nätet där föräldrar köpt marsvin till sina barn. Barnen tröttnar och föräldrarna har inte intresset. Då säljs dom vidare. Marsvin förtjänar ett "hela-livet-hem" redan från 6-7 veckors ålder, i min mening. Kan man inte hålla ett sådant "löfte" så ska man inte köpa marsvin. Och aldrig köpa marsvin till små barn. (självklart förstår jag att allergier med mera kan uppstå, men tycker ändå det är hemskt tragiskt).

Städningen beror på vilket material du ska ha. Men generellt sätt så måste du göra såkallad "spot-cleaning" varje dag. Inget avancerat, men plocka bort de blötaste delarna av ströet (om du har strö) eller borsta upp lite av bajset (om du har fleece som jag). Och ta bort gammalt hö med jämna mellanrum är också bra. De ska ha konstant tillgång på hö, inga undantag. Sedan beror det även på hur många marsvin du tänkt skaffa. Du måste enligt lag ha minst 2, gärna fler.

Jag anser att fleece inte luktar. Jag hade sågspån tidigare, men var inte nöjd med det + att marsvinen fick torra trampdynor och det inte är bra för lungorna. Spånet ansåg jag luktade rätt tidigt, så jag tog bort det. Med undantag från toaletthörnan och höhörnan, där har jag fortfarande spånet tills min bal tar slut. Spånet luktar också mer på sommaren, och riskerar att dra till sig Ohyra om de inte städas oftare då. Marsvin luktar enbart himmel i mina näsborrar. Skämt åsido, men de luktar verkligen hur gott som helst. Jag badar mina ytterst sällan, eftersom de ändå inte ska badas alls ur vissas synpunkt.´Det är fantastiskt att borra in näsan i marsvinskroppen :) ❤️

De ska ha konstant tillgång på hö (=absolut hela tiden). Fylls på här hemma så ofta jag ser att det börjar tryta, men minst 3 gånger per dag. En gång innan jag åker till jobbet på kvällarna, sedan får de klara sig igenom natten med en stor mängd hö tills jag kommer hem på förmiddagen. Då blir det påfyllnad igen och sedan igen på eftermiddagen och vid behov. Grönsaker ger jag 1-2 gånger per dag. Stormålet får de oftast på kvällen innan jag åker till jobbet, och sedan får de då frukost om jag anser att det behövs när jag kommer hem. Jag upplever att de mår bäst om jag ger både innan jag åker på kvällen och när jag kommer hem på morgonen, men akta så du inte ger fel sorts mat och får överviktiga marsvin. Ofta kan det också räcka om man ger en gång om dagen med grönsaker. Det viktiga är att det är c-vitaminrika grönsaker. Finns en rad olika sådana. Vatten är såklart tillgängligt hela tiden. Fylls på minst en gång om dagen. Tänk på att traditionella pipflaskor till marsvin inte kan kokas, så rengöring får göras med "pipborste/flaskborste". Jag brukar köpa nya flaskor med jämna mellanrum, så att de alltid är fräscha nog. Internetsajter säljer generellt sätt allt mycket billigare än i de fysiska zoo-affärerna, så tänk på att du kan tjäna mycket pengar den vägen. På sommaren får man kolla till vattnet oftare, så att de inte lider brist på det + att du då ser om de dricker tillräckligt.

Mina marsvin har med undantag från Blinka hållt sig relativt friska. Mimmi kunde bli förkyld lite då och då märkte jag, men annars så har de hållit sig friska. Blinka är ett eget kapitel, mitt lilla problembarn, så att säga. Hon har väl egentligen inte varit sjuk någon gång, men sätter sig själv i klistret hela tiden så att veterinären får anlitas varje månad (dock billig veterinär här i området som hjälper mig). Men läs gärna på lite om deras sjukdomar, så du vet lite vart det ligger. Och glöm inte att försäkra dina marsvin direkt. Det kan du tjäna en del på i slutändan. Det kan kosta så lite som 35 kr i månaden/marsvin. Det är det värt. Det som tillkommer är då 700 kr per 3-4 månadersperiod + 25 % av sjukvårdskostnaden (om du besöker veterinären alltså, händer inget så betalar du ju enbart de 35-75 kronorna det kostar med försäkringen. Själv ska jag försäkra alla mina marsvin för det dyrare beloppet, för säkerhetsskull. Det är något jag lärt mig med tiden som marsvinsägare. Försäkra! :)

Mina 5 marsvin kostar förmodligen från 700 kr och uppåt. Beror ju på hur mycket "extra" jag köper just den månaden. Men fasta  kostnader är ju hö 140x2 eller 3 (köper dyrt på granngården, men man kan också kolla efter bra hö hos bönder och få det billigare), grönsaker för åtminstone 400-500 beroende på säsong och hur mycket jag varierar, veterinärkostnad på 100 kr för Blinka. Köper inget strö eftersom jag kör fleece, så sparar de pengarna. Man kan köpa mindre variation på grönsaker också, det sparar man på, men jag rekommenderar det inte. Man kan även få billigt både hö och grönsaker sommartid om man odlar själv/har eget jordbruk/känner folk som känner folk osv. Plus då försäkringen, vilket ligger på minst 35 kr per månad per marsvin (Sveland eller Agria är de två som finns som jag vet om). Kan ha glömt någon utgift nu, men i det stora hela så.

Tänk på att marsvin inte får vara ensamma, och att de måste ha en annan marsvinskompis. En annan marsvinskompis är självklart inte en kanin, utan just ett marsvin. Marsvin och kaniner kan nämligen inte prata med varandra, något många tror. Kaniner har också en typ av bakterie som är/kan vara farlig för marsvin + att de är mycket större.

Bra att du har erfarenhet från andra smådjur/gnagare, då kanske du faktiskt är redo att ta dig an två marsvin :) Lycka till! :)

Kley
1/12/17, 7:45 AM
#2

Tack för att du tog dig tid att ge så mycket bra information! Jag ska fundera och kolla ännu mer på detta så får vi se om det kanske flyttar in ett par små marsvin här sen :) Beklagar det där med Mimmi och Lady också :(

Den vilda djungelkvinnan
1/12/17, 5:18 PM
#3

Jag städar sällan hela buren och de luktar inte alls. Kanske en gång var 6e vecka men sen plockar jag upp buren flera gånger per vecka. Buren är 160×80cm och jag har 2 marsvin i den. Ju större bur desto mer sällan behöver man städa. De kostar mig ca 100kr/månad skulle jag gissa. Kanske 150kr. Det viktigaste tycker jag är en stor bur. De är helt fantastiska små djur och helt klart värt allt.

Mirre03
1/14/17, 7:29 PM
#4

Jag städar buren ungefär en gång i veckan men småstäder några gånger i veckan. Jag klipper klorna ungefär var tredje vecka, eller oftare om det behövs, och badar mina långhåriga en gång i månaden efter att jag har klippt dem. Det bästa med marsvin som jag tycker är att de är så sociala och pratar så mycket. Jag kan sitta och kolla på de en timme i sträck medans de leker och äter. Det är ju olika hur ofta marsvin blir sjuka men jag har haft marsvin i fyra år och ingen av mina har någonsin blivit sjuka, om man inte räknar med när Trixie fick en förhårdnad på ena tassen men det fixade vi med lite hudförsvarets tass salva. Jag har tre marsvin och jag tycker det är ett bra antal efter som att dem alltid har någon att vara med då. Jag har en balkong och några mystunnlar på taken där de kan gå undan om de vill vara ifred. Det är roligt att tillverka egna saker till sina marsvin som hus eller tunnlar eller hela burar och se när dem nyfiket utforskar dem. Jag brukar ge mina 4 år gamla marsvin en dl pellets var tredje dag ( ungar ska ha oftare) som jag gömmer i buren så,de måste anstränga sig för att få det, mina marsvin älskar pellet lite för mycket:). Sedan får dem ca 300 g grönsaker per dag och nytt vatten. Jag brukar inte tillsätta c-vitamin i vattnet men vissa rekomenderar det, jag ger c-vitamin rika grönsaker ist. Marsvin älskar att lära sig trix och liknande om dem får en belöning, mina marsvin gör nästan vad som helst för sallad eller gurka. På sommaren brukar mina marsvin få vara ute ca 4-5 timmar per dag(beroende på väder) i våren häck, vi bor ute på landet och de brukar aldrig smita därifrån. Hoppas du skaffar marsvin, de är fantastiska små djur med helt egna individer som dessutom är väldigt lättskötta gemfört med tex hundar.

musse_lusse
1/14/17, 7:37 PM
#5

Är inte super bra på detta men du det är helt FANTASTISKT och ha marsvin så du måste skaffa  marsvin!!! :DDD

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Rheen
1/16/17, 7:22 PM
#6

Det ända negativa jag kan komma på är hur mycket de bajsar. Det kanske varierar från marsvin till marsvin, men hemma hos mig är det mycket s.k. "spot cleaning" som gäller. Det är egentligen ingen jobbig sak, men det kan vara väldigt tröttsamt när man är beredd på att gå och lägga sig och så ser man hur buren ser ut. 😴

Grisarna här hemma är två stycken clowner, bjuder på mycket skratt. Har du tiden att ge x antal marsvin ett hem tycker jag du ska göra det - du får minnen för livet. 😃

~ Rheen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: