Annons:
Etikettallmänt
Läst 553 ggr
musse_lusse
2017-01-14 19:35

Bråkar mina två honor??? :o

Hej! Mina två marsvins honor på 3år bråkar ibland t.e.x att bara en får äta höet. Eller om en är i huset så för inte den andra kommer in. Även live andra saker.

Bråkar de eller är det bara något de gör??

Tillexempel idag så la jag in nytt hö imorse och båda ville ha samtidigt de bråkade lite innan jag sa till de ordentligt. De ställde sig på bak benen och försökte knuffa bort varran. Det slutade med att jag ställde de i 2 olika delar av höet jag la ut.

Tacksam för svar :))

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Annons:
Lillyrod
2017-01-14 19:37
#1

Varsitt hus och varsin plats att äta på så behöver de inte bråka. Det är väldigt sällan som två marsvin vill sova i samma hus t ex. ; )

musse_lusse
2017-01-14 19:41
#2

Tack för tipset:))) Ska ha två ställen med hö men får inte plats med två hus :( Har två tunnlar som de brukar ligga i så antar att det räcker, eller??? #1

Har försökt övertala mamma jättelänge på att vi ska bygga en bur eller något men hon vill inte :(

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Lillyrod
2017-01-14 19:47
#3

Det är ganska viktigt för dem att ha varsitt ställe där de kan gömma sig och koppla av. Jag har 3 marsvin och 4 ställen för dem att gömma sig på.

Mirinda
2017-01-15 01:03
#4

Det är väl helt OK om du har två tunnlar och ett hus. Huvudsaken är att de har var sitt ställe att dra sig tillbaka till när de vill vara ifred. 

Det är ingen större idé att säga ifrån till marsvin. De förstår inte tillsägelser. Det går helt enkelt inte att uppfostra marsvin. Däremot så har så väl hanar som honor en rangordning. En är chefen i buren och innan det är etablerat vem som bestämmer kan det bli lite tjafs. Hur länge har dina honor bott tillsammans?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

musse_lusse
2017-01-15 09:29
#5

Jag vet inte riktigt hur länge för vi köpte de ni i höstas men de har bott ett tag tsm för den gamla ägaren  sa att hon hade fått det ena marsvinet av en vänn men vi vet inte när hon fick de. #4

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Ljungåsen
2017-01-15 11:03
#6

Bråk och tjafs handlar antingen om rangordningen, om konkurrens om resurserna, eller om uttråkning. Det är klokt att undvika konkurrenssituationerna så mycket man kan, genom att ha två av allting. Två hus, två höhögar, två matskålar. En liten bur, med begränsad sysselsättning kan också trigga tjafs, just för att det inte finns någonting att göra för marsvinen. Om de bor smått behöver de mycket golvtid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: