Annons:
Etikettallmänt
Läst 816 ggr
musse_lusse
2017-01-15 16:48

Väger mitt marsvin för lite???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mina marsvin är 3år och en av de väger bara 802gram. 

Är det för lite för ett marsvin?? Jag ger mycket sallad och hö och de har även lite C-vitamin pellets.  Och Musse (marsvinet) äter allt och hela tiden, och det menar jag xD 

Tacksam för svar :))

Om Musse är underviktig, kan jag göra något åt saken?? Eller ska hon bara vara så.

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Annons:
Ljungåsen
2017-01-15 18:12
#1

Marsvin kommer i olika storlekar och det är omöjligt att veta om det är lagom tjockt bara baserat på en vikt. Det enklaste sättet att avgöra om ett marsvin är lagom tjockt är att känna på det. Man ska kunna känna ryggrad och revben men inte alltför tydligt.

Mirinda
2017-01-16 01:44
#2

Vi har två hanar. Den ena väger strax över 900 g och är normalviktig eftersom han är så liten. Den andra väger drygt 1100 g och är också normalviktig. 

Har Musse gått ner mycket i vikt på sistone? Om inte, så behöver ditt marsvin inte vara underviktigt. Det är bra att väga marsvinen regelbundet, för att se att de inte går ner för mycket. Små förändringar upp och ner blir det hela tiden. Äter Musse som hon ska och beter sig som vanligt tror jag inte att det är någon fara, ifall hon väger ungefär lika mycket som hon gjort tidigare.

När du skriver att du ger dem sallad, blir jag lite fundersam. Kanske menar du blandade grönsaker? Vanlig bladsallad eller isbergssallad innehåller inte den näring marsvin behöver. Så sallad är godis. Pellets av rätt sort kan vara bra för att få dem att öka i vikt. Det är väl inte direkt fel att ge dem C-vitaminpellets. Men det bästa sättet att ge dem de C-vitaminer de behöver (10 mg/dag till vuxna marsvin) är att ge dem färska grönsaker. Rätt sorts grönsaker som t ex vitkål och andra sorters kål, broccoli och paprika ger det dagliga C-vitaminbehovet.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

musse_lusse
2017-01-16 15:11
#3

Jag ger de vit kol och olika sorters kol till de, syr för lite slarv i texten #2  Sedan ger jag de paprika en äpplebit eller morots bit då och då och sedan kol. Även broccoli, det tycker de inte är super men äter det ändå :)

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Mirinda
2017-01-16 16:21
#4

Vad bra! Jag anade att du menade olika sorters grönsaker när du skrev sallad. Du verkar ha koll på vad marsvin mår bra av att äta.

Jag vill passa på att ge dig beröm för att du är så engagerad och tar reda på allt du behöver veta om marsvin. När min son fick sina marsvin var han ungefär lika gammal som du. Han var också engagerad, men det var jag som tog reda på all fakta och lärde honom. Du skriver också vänligt och klokt i trådar där några som är betydligt äldre än du har något att lära av dig.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

musse_lusse
2017-01-16 16:40
#5

Tack så mycket:)) Jag sitter varje dag och försöker lära mig allt jag vill om dessa små grisar. #4

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Upp till toppen
Annons: