Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3484 ggr
queenlinnea
2017-01-16 12:37

Blod i urinen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Hittade precis en mörk fläck i buren, mina tankar gick genast till blod i urinen? Jag har kollat båda killarna vid rumpan/könet men ser inget spår av blod eller urin över huvud taget. Båda äter och beter sig som de brukar, har dessutom kollat efter fler fläckar i buren men det finns inga som ser ut som denna. De fick röd paprika och persilja imorse, igår fick dom broccoli, gurka och morot. Någon som sett något liknande? Bifogar bild.

Annons:
VildaVega
2017-01-16 13:37
#1

Har tyvärr ej sett något liknande för mina svin.

Om du dock är orolig kan du alltid ge svinen extra c-vitamin t.ex. vitkål då det innehåller extremt mycket c-vitamin utan att det kan fräta i munnen (som te.x apelsin och tomat)

Eller kan du alltid ringa och rådfråga veterinär om det skulle bli värre med tiden. Annars kan du inte mer än vänta och se om det blir fler fläckar eller om grisarnas beteende förändras :)

Har även hört att urinen kan bli lite färgad av morötter och ev. paprika. Vet ej om detta stämmer dock.

Ljungåsen
2017-01-16 14:07
#2

Blod i urinen kan vara antingen urinvägsinfektion eller urinsten. Sen kan viss mat (morot, maskrosblad) påverka färgen på urinen, men då brukar den vara mer orangeaktig. Blod i urinen är antingen rosa eller röd, och torkar till brunt. Det är svårt att avgöra från bilden ifall det är blod eller inte. Har du tryckt ut snoppen och kollat att det ser bra ut där? Ibland kan det fastna saker som irriterar, och en del herrar kan få klumpar av torkad sperma under själva förhuden. Om det kommer fler fläckar rekommenderar jag en tur till veterinären. Både urinvägsinfektion och urinsten är plågsamt för marsvinet. Fram till dess kan det vara klokt att undvika grönsaker som färgar urinen, samt grönsaker med hög kalciumhalt (persilja t.ex.).

[AnimeV4]
2017-01-16 22:24
#3

Jag har haft ett marsvin som kissat sådär och luktat starkare, lite mer muskigt/hanigt, men den hanen lämnade jag in urinprov på och det hittades inget, så det var väl så han kissade helt enkelt.

Ett annat marsvin pep lite när han kissade och han hade blod i urinen som man inte kunde se men som de jättekänsliga stickorna veterinären testar med visade positivt på.

Det kan vara lite klurigt och jag skulle nog ha avvaktat för att se om det försvann och lämnat urinprov om det fortsatte vara sådär. Man kan även vänta tills symptom på problem med urinvägarna dyker upp (kisar med ögonen, piper/låter när det kissar, kissar väldigt lite, verkar behöva kämpa för att kissa) men det är ju smartare att vara ute i god tid.

Om du ska ta urinprov är ett tips att sätta marsvinet direkt på plastbotten i en transportbur eller plastlåda tillsammans med lite hö och en stor gurkbit. Sedan kan man suga upp kisset i en 1 ml-spruta och förvara i kylen. Inte äldre än 24 timmar, skulle jag säga innan veterinärbesöket. Har funkat bra när jag gjort detta med mina marsvin och det dröjer inte länge innan det kommer kiss. Väldigt smidigt och billigare än att få marsvinet undersökt om det är friskt i övrigt🙂

queenlinnea
2017-01-16 22:47
#4

#1 #2 #3 Tack för era svar och tips! Ska kolla lite nogrannare vid könet på båda! Har observerat dem idag och inte hört någon pipa eller sett någon kisa med ögonen i alla fall. Har inte heller sett fler kissfläckar med färg, de dricker som vanligt så jag hoppas att det inte är något men kommer som sagt fortsätta hålla ett extra öga på dem :)

queenlinnea
2017-01-17 15:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hittade kissfläckar i den hörnan som Lennox brukar ligga, men där kan även Alwin hålla till ibland. Vet inte om det blir brunt när de bajsar och kissar mycket på samma ställe? Tog en bild på Alwin också, han ser brun ut runt snoppen/könet, men det kan också vara från bajs?

queenlinnea
2017-01-17 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här kommer en bättre bild…

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-17 15:46
#7

Blöt upp en tops och se vilken färg det blir mot det vita.

queenlinnea
2017-01-17 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Lite gul-brunt typ, var svårt att "torka"/få det att fastna.

Ljungåsen
2017-01-17 17:50
#9

#8 Det där ser ju inte ut som blod i alla fall. Däremot så funderar jag lite på färgen på hans trampdynor. Det kan förstås vara kameran som luras, men den ser röd och irriterad ut. Om den är så röd även i verkligheten så rekommenderar jag att du smörjer tassarna med inotyol, finns receptfritt på apoteket.

[AnimeV4]
2017-01-17 18:21
#10

#8 Ser ut som urin eller sekret

#9 Kan det inte bero på att de reglerar värmen också? Så kan mina marsvin vara ibland. Nu var det ju inte en rättvis bild heller :)

queenlinnea
2017-01-17 20:35
#11

#9 Nej, tycker heller inte att det ser ut som blod. Hans trampdynor är lite röda och jag har inotyol hemma och smörjde faktiskt preciiis efter jag tog bilden då jag också såg det :)

Ljungåsen
2017-01-18 10:31
#12

#11 Så bra! Det är klokt att, precis som du gör, hålla koll på sina marsvin. De döljer så oerhört väl om de inte mår bra, och om man lyckas upptäcka ett sjukdomstecken i tid så ökar det definitivt chansen att det går att få marsvinet friskt igen. Jag hoppas att fläcken inte var blod, och att det inte finns någonting att oroa sig för.

Upp till toppen
Annons: