Annons:
Etiketterköpeslånessäljesomplaceras
Läst 1348 ggr
IdaSH
1/17/17, 5:42 PM

Intressekoll: Fodervärd till hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag sitter just nu och funderar lite över min marsvinssituation. Jag har i dagsläget 2 hanar som båda är 2 år gamla. Den ena av den har en stor urinsten (röntgad) och jag ska snart iväg med honom på återbesök för att se över alternativen. Med tanke på skicket han är i, dock, så lutar det mot att han kommer få somna in.

Då återstår min andra kille, min lilla ögonsten. Det enda alternativet om jag har kvar honom är att skaffa en bebis eller icke-dominant kompis till honom, vilket inte är ett problem i sig men eventuellt kommer bli senare. Jag är just nu mitt uppe i en flytt och kommer under hela nästa år befinna mig hemifrån mycket då jag kommer göra mitt masterarbete i etologi på annan ort. Min pojkvän kommer troligtvis att vara hemma och kunna ta hand om djuren men situationen är lite luddig, så att säga.

Därför funderar jag på alternativet att lämna ut min kille till ett livslångt foderhem. Grejen är att jag nog inte vill sälja honom, då min stora rädsla är att han försvinner vidare till andra hem utan att jag kan spåra honom. Den enda anledningen till att jag fortfarande vill äga honom är alltså att jag vill ha tillbaka honom om fodervärden inte kan ha kvar honom.

Till saken hör att han är en speciell individ och troligen inte vad de flesta marsvinsköpare är ute efter. Han är tam och totalt orädd, men tycker inte om att gosa, är sprattlig vid kloklippning och bits ibland när han vill bli nersläppt på golvet. Han har en enorm personlighet och humor, han är absolut bland de bästa djurindividerna jag har träffat - men han är inte ett klassiskt marsvin som låter folk göra vad som helst med honom, och han gosar som sagt inte gärna. Han gillar att vara på äventyr, springa omkring under filtar och studsa jämfota över golvet hellre än att umgås med människohänder. Detta leder till oron över att eventuell köpare kommer vilja sälja honom vidare.

Så, till saken. Jag skriver detta nu för att jag undrar om det finns någon person där ute som är vuxen, kunnig, inte har barn hemma, som tror sig kunna erbjuda min 2-åriga tokiga pet-hane ett livslångt foderhem med en snäll kompis. Jag söker efter en seriös person med ett genuint marsvinsintresse som jag vill ha personlig kontakt med innan något bestäms. Jag kommer vilja skriva ett foderavtal som försäkrar att hanen lämnas tillbaka till mig vid eventuell försäljning, i övrigt står han helt i fodervärdens ansvar. 

Jag finns i Linköping men kan tänka mig att resa en bit om jag hittar det rätta hemmet. Hittar jag inte absolut rätt person så kommer jag behålla honom och ge honom en ny kompis. Hör gärna av er om ni är intresserade av detta eller känner någon som kan tänkas vara det.

Kontakt: ida (snabel-a) haggman.nu

Mvh Ida

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: