Annons:
Etikettfoder
Läst 931 ggr
[L linnea09]
2017-01-18 09:49

Foder

Jag har hört att marsvin ska ha pellets men varför säljer nästan alla djuraffärer diverse blandningar om det nu inte ärbra för marsvinen?

Annons:
Fridaaaa
2017-01-18 09:50
#1

Nej marsvin måste inte ha pellets :)
Rekommenderar havregryn istället, om marsvinen måste ha tillägg vill säga, annars brukar många klara sig på bra hö och bra grönsaker :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[L linnea09]
2017-01-18 09:57
#2

Oki tack ☺

Ljungåsen
2017-01-18 11:01
#3

#0 Precis som mataffärer säljer mängder med mat som inte är bra för människor, så säljer djuraffärer mängder med mat som inte är bra för djur. Man får läsa på själv. Här är en bra artikel om alternativa kraftfoder. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder

Mirinda
2017-01-18 14:48
#4

De enda pellets jag känner till som är riktigt rätt anpassade (fördelning av näringsämnen) för marsvin är de från Oxbow. Men eftersom de är så dyra är det många som gör egna blandningar, ger kligröt och/eller havregryn till sina marsvin.

Fullvuxna marsvin som har rätt hull och inte tappar i vikt behöver inget kraftfoder. Det enda undantaget är dräktiga och diande honor, som kan behöva extra tillskott. Ungar och vuxna som behöver lägga på sig lite kan man ge någon form av kraftfoder. 

När våra var små fick de en blandning av fyrkornskross, havregryn, en hyfsad pelletssort som heter Lottie (inte så hög kalkhalt) och lite Crispy muesli för marsvin från Versele-Laga.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

4guineapigs
2017-01-19 19:49
#5

Enligt veterinär jag pratat med så ska havregryn anses som godis för marsvin. Så jag byter till pellets från Oxbow nu till våra damer😊

Fridaaaa
2017-01-19 21:06
#6

#5 Det stämmer inte, fel av veterinären. Havregryn är inte godis för marsvin

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mirinda
2017-01-19 22:33
#7

#5 och #6 Enligt veterinären som opererade vårt marsvin nyligen så ska marsvin inte äta havregryn överhuvudtaget. Om fyrkornskross sade hon att hon inte rekommenderade det "för de är ju inga frödjur". 

Jag försökte komma på ett sätt att få upp lille grisen i vikt. Hö åt han, så det kändes inte nödvändigt att fortsätta med Critical Care i allt för stora mängder. Vad grönsaker beträffade hade han bestämt sig för att bara paprika och grönkål dög. Enligt samma veterinär skulle grönkål ge problem med gas i magen. För mycket paprika sägs ju kunna ge munsvamp. Suck!

Jag gav marsvinet paprika och grönkål varje dag. Det blev varken munsvamp av paprikan eller gaser i magen av grönkålen. Han fick ha en skål fyrkornskross över natten (åt c:a 1 msk/natt). Detta pågick i fyra veckor. Han har nu lagt på sig så han väger som han brukar och aptiten för andra grönsaker har återvänt.

Jag tror att man får lov att gå på sina egna erfarenheter och göra en bedömning. Marsvin är individer, med olika känslighet, tycke och smak.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[AnimeV4]
2017-01-20 00:20
#8

Bra länk om vad man kan ge som kraftfoder istället för pellets: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder

Upp till toppen
Annons: