Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 682 ggr
Smileuto
1/20/17, 2:15 PM

Mitt marsvin vill inte äta.

Mitt marsvin har matstrejkat i nästan 3 dagar. När han får in nånting i munnen börjar han gapa och grimasera. Har varit till veterinären idag men han visste inte vad det kunde vara. Han kände på käk- och tandben men kunde inte känna nåt fel. Han bajsar små torra kluttar men det kanske beror på att han inte ätit något. Jag stöd matar honom med havrevälling och har idag även blandat i olivolja. HJÄLP

Annons:
Mirinda
1/20/17, 2:42 PM
#1

Jag tror att ditt marsvin har ätit lite. Om han inte hade ätit alls på tre dagar, skulle han ha varit rejält sjuk nu. Marsvin måste äta mer eller mindre hela sin vakna tid och höet är viktigast.

Hur är hans allmänna beteende? Sitter han still och kurar eller är han som vanligt? Får han i sig vatten på egen hand eller måste du hjälpa honom med det? Kanske kan han äta det mjukaste i en gurka? Alternativet är att ge vatten med pipett.

För att vara riktigt säker på att det inte är något fel på tänderna behöver veterinären göra en röntgenundersökning. Det är inte många veterinärer som är kunniga på marsvin. Men röntga käkarna borde de väl ha kunnat göra.

Det är bra att du ger marsvinet extra mat. Men hos veterinärer brukar de sälja Critical Care. Det är det allra bästa att ge marsvin som inte äter som de ska. Det innehåller all näring marsvin behöver. Det gör inte vanlig havrevälling. Ring till veterinären och fråga om de säljer Critical Care där. Be också att få en ny tid för ytterligare undersökning. Alternativet är att vända sig till en annan veterinärklinik där de kanske vet mer om marsvin.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
1/20/17, 2:58 PM
#2

Om ett marsvin inte äter så är det akut. Verkligen akut. Deras mage och tarmsystem är gjort för att vara igång hela tiden, och hantera fiberrik föda. Precis som #1 skriver så behöver han få i sig Critical Care så länge som han inte äter tillräckligt själv. Det räcker absolut inte att mata med havrevälling. Små pluttar är ett tecken på att det inte finns tillräckligt med fiberrik föda i hans tarmar. I värsta fall kan det leda till att tarmrörelserna stannar av, och det i sin tur leder till en plågsam död. Han behöver komma till en marsvinskunnig veterinär så snart som möjligt.

Äppelsnäckan
1/21/17, 3:46 PM
#3

Hur har det gått?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: