Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 771 ggr
[Crestielove]
2017-02-01 17:09

Dräktiga marsvin

Kommer eventuellt överta 3 honor som eventuellt är dräktiga då de bott med ett fjärde marsvin som ägaren trodde var en hona medans det egentlige var en hane…om jag tar dem, hur ska jag sköta dem för att dräktighet ska gå så bra som möjligt? Finns det risk att dom bliv överviktiga om det nu visar sig att det inte blir bebisar, för jag antar att jag behöver ge dem mer mat utifall de är dräktiga? Något annat jag ska tänka på? Om jag har "otur" och alla tre är dräktiga, hur många bebisar kan det bli? Och kan honorna fortfarande bo tillsammans om alla får bebisar eller måste jag skilja på alla vid födseln? Många frågor men vill ha lite koll innan jag väljer att ta hand om dem, kan ju bli desto fler än tre 😅

Annons:
[Wijnja]
2017-02-02 03:28
#1

Mycket hö grönsaker och pellets grönsaker som är c vita min rika hon ska inte sitta still hon måste röra på sig hela tiden

Ljungåsen
2017-02-02 06:43
#2

Humlans marsvin har en del nyttig information. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/draktigheten.html

nightmares
2017-02-02 12:27
#3

Separera dem från hanen så snart som möjligt, det är ju inte säkert att de hunnit bli dräktiga och även om de hunnit bli det så händer missfall då och då och i så fall är det onödigt att de riskerar att bli oplanerat dräktiga igen.

Ge vanlig marsvinsmat i form av hö, grönsaker, pellets och vatten. Dräktiga marsvin behöver runt tre gånger så mycket C-vitamin, så det kan vara bra att ge dem grönsaker två gånger om dagen så att de orkar äta tillräckligt mycket. Pellets med C-vitamin i underlättar och såklart fri tillgång på hö. Det kan bli uppemot 5 levande ungar per kull, men vanligaste är nog 2-3. Generellt så äter marsvin så mycket de behöver, så odräktiga blir inte nödvändigtvis tjocka av att ha stor tillgång på mat, men det finns såklart undantag.

Honorna kan bo tillsammans och det fungerar generellt väldigt bra. Enda nackdelen är att det finns en liten risk att de "sätter igång" varandra om flera honor i samma grupp är dräktiga, så att när den första föder så riskerar de andra att också föda även om ungarna inte är färdigutvecklade vilket leder till att man förlorar kullen. Att låta dem gå med de kompisar de är vana vid är dock det överlägset säkraste för honornas del, så jag hade utan tvekan låtit dem fortsätta gå ihop.

[Crestielove]
2017-02-02 15:15
#4

Har varit och hämtat dem nu, hanen bodde fortfarande med dem ….men nu är de i varsina transportburar och kommer inte få träffas förens hanen är kastrerad och eventuella ungar har flyttat. Hon sa att dom var runt 10 månader men tyckte dom så väldigt små ut…iallafall en av honorna är lite rund om magen men ska försöka ta kort sen om de i te blir stressade.

[Wijnja]
2017-02-02 17:05
#5

Bra beslut med kastrerin eller köp en till hane som han kan gå med

[Crestielove]
2017-02-02 17:50
#6

Nu är dom hemma men inte en chans att dom är 10 månader….hanen väger 375gram, medans honorna väger 479, 428 och 483 gram….alla 3 har bulor på magarna, kommer de klara förlossningen när de är så små? 😯

Annons:
[Wijnja]
2017-02-02 20:14
#7

Väger för lite har dem inte fått bra mat bulorna på magen måste kollas upp

Honestyisdead
2017-02-02 20:20
#8

#7 Måste bebismagar kollas upp?

[Crestielove]
2017-02-02 20:44
#9

#7jag kommer i te åka till veterinären ärende om det ser ut i dagsläget, vill inte stressa upp dom med ytterligare 1 resa ifall dom nu är dräktiga….men självklart kommer vi åka dit om det blir några komplikationer eller dom blir dåliga

[Wijnja]
2017-02-03 16:57
#10

En veterinär kan inte göra nått om dem är dräktiga

Upp till toppen
Annons: