Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 726 ggr
WolfFire93
2017-02-16 20:45

Tuggar på pälsarna...

Föder upp långhår och satte ihop pojkarna med pappa för ett tag sedan. Nu är alla klippta… läste att de tuggar på varandras pälsar ibland, och det värkar som en av sönerna gör det… speciellt på pappa. De har ca 2-4cm päls från huvud till rygg. Är dem rastlösa? Är det därför de tuggar? Går det att få honom att sluta? Ska de säljas som pet och inte avlas på? Blev allergisk mot våra teddy när jag var yngre, under åren har jag kommit fram till att jag tål långhår- så jag är helt ny på långhår… (Jag har coronet och sheltie)

Annons:
Ljungåsen
2017-02-16 21:59
#1

Du kanske redan har ett sett den här länken men jag postar den i alla fall. Där finns en hel del information om barbering. https://www.theguineapigforum.co.uk/threads/barbering-eating-hair.132650/

nightmares
2017-02-17 15:46
#2

Pälstuggande är betydligt mindre vanligt hos renrasiga långhår jämfört med övriga raser, så beteendet är uppenbart ärftligt. Brist på hö eller oregelbunden matning ökar benägenheten att äta päls, men i övrigt vet jag inte mycket man kan göra åt det. Jag tycker det ser trist ut med avtuggad päls, så ifall jag säljer sådana marsvin brukar jag se till att de får korthårigt sällskap i deras nya hem. Svårt att få dem att sluta.

De kan lära sig av varandra, så undvik att låta ungar växa upp med vuxna som äter päls.

Det är svårt att få tag i perfekta avelsdjur, så det är väl upp till var och en hur man prioriterar. Jag undviker att avla på pälstuggare ifall jag har vettiga alternativ och säljer dem i allmänhet till sällskap.

Upp till toppen
Annons: