Annons:
Etikettallmänt
Läst 838 ggr
Melden
2017-02-19 11:57

Skaffa marsvin/vad ska man tänka på?

Hej, jag funderar lite på att skaffa marsvin. Innan hade jag tänkt skaffa kanin men bor i lägenhet. Och har skola rätt mycket och det skäns fel att lämna kaninen i bur soppas länge. Och det är ju klart att marsvin behöver komma ut men det kanske inte är lika "viktigt" Skriv järna vad man ska tänka på innan köpet för ett masvin och för-nackdelar med marsvin. Även kostnaden för jag kommer betala för allting själv förutom grönsaker och frukt:)

Annons:
lizton
2017-02-19 12:12
#1

Marsvin är flockdjur och du måste skaffa två. Bäst är två ungar av samma kön, gärna kullsyskon. En vuxen och en unge går också bra. 

Två vuxna hanar som inte vuxit upp tillsammans kan slåss och är inte att rekommendera.  Vuxna honor kan man sammanföra, även om de inte känner varandra, men det kan ta lite tid. 

Marsvin är tillgivna och väldigt gosiga och mysiga att ha. Läs på mycket innan du bestämmer dig. Det finns grupper på facebook som du kan gå med i. Marsvin kan leva länge - i  upp till 7-8 år. Tänk på att du kan ordna marsvinsvakt när du reser bort. Det tyckte jag var lite besvärligt att man blir låst om man inte hittar nån som kan ta hand om marsvinen, när man reser bort. Lycka till!

Melden
2017-02-19 12:34
#2

Tack för svaret Lizton! Just det hör med marsvinsvakt känner jag mig ganska säker i. Jag har vänner som jätte gärna skulle vilja passa mina marsvin och så bor jag ju med mina föräldrar. Så ifall jag åker iväg över några dagar så kommer dom ta och mata dom och kolla så dom har det bra. Min mamma har även haft en massa marsvin när hon var yngre så hon vet hur man ska ta hand om dom:D

vendelay
2017-02-19 12:53
#3

Det här kanske låter självklart men det är så många som inte gör det - skaffa försäkring! Det är så dyrt när de blir sjuka och försäkringar täcker inte allt men mycket ändå.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ljungåsen
2017-02-19 13:24
#4

Köp inte från zooaffärer. Den här artikeln förklarar varför. http://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull

Melden
2017-02-19 13:44
#5

A jag tror jag ska försäkra min marsvin. Men ett bonus med marsviner som andra kanske tycker är ett minus är att dom låter. Jag tror det kommer vara bra för mig för att jag har väldigt svårt att sova om nätterna. Och jag mins när jag hade hamster att när den sprang på julet på kvällarna så kännde jag mig trygg och somnade snabbt.

Melden
2017-02-19 13:48
#6

Jag tor också att jag kommer bygga en bur med plexiglad fram så man kan se marsvinen bra. Ni får järna visa bilder på era burar för lite insperatition.

Annons:
Lollan1000
2017-02-20 00:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är min Bokhyllebur(: det är 2 Billy bokhyllor.

Melden
2017-02-20 08:06
#8

Gud va fin bur du har! Lollan1000

Upp till toppen
Annons: