Annons:
Etikettfoder
Läst 1192 ggr
queenlinnea
2/22/17, 4:59 PM

Svår att få upp i vikt

Hej! För ett tag sedan hade jag en tråd om min ena hane (Alwin) som hade en tuff sjukdomsperiod med bl.a lunginflammation. Under den tiden tappade han mycket i vikt varpå jag stödmatade honom. Nu såhär ett tag efter så ligger han fortfarande på "låg vikt", innan sjukdomen låg han på ca 1200g och nu pendlar han mellan ca 1115g och 1140g. I övrigt så tycker jag att han äter bra med både hö och torrfoder och han äter grönsaker. Dock upplever jag att han är känsligare i magen efter sjukdomsperioden, att han t.ex. inte kan äta lika stor mängd grönsaker utan att bli dålig i magen. Han får Oxbow Essentials Young Guinea Pig-pellets samt havregryn, fyrkornskross och hö. Nu till min "fråga" … är det vanligt att det tar tid för dem att återfå sin vikt? Han känns ju hälsosam men tycker ändå att han är tunn, men jag kanske inte ska stirra mig helt blind på vikten? Jag väger båda mina pojkar varje dag mest för att ha koll. Tack på förhand! /Linnéa

Annons:
Ljungåsen
2/22/17, 5:28 PM
#1

Det är inte alldeles ovanligt att det tar tid att komma upp i normalvikt igen efter att marsvinet varit sjukt, och Alwin var väl jättedålig? När en av mina pojkar var riktigt sjuk efter en operation så tappade han massor i vikt. Det tog runt fyra månader innan han var uppe i sin normalvikt på dryga 1400 g (ja, han är jättestor). Vad som kan hjälpa är pro fibre rabbit. Efter antibiotika så slås en del av de goda tarmbakterierna ut, och pro fibre hjälper till att återställa dem. Just att han inte tål lika mycket grönsaker som vanligt är ett tecken på att bakteriefloran inte är riktigt i balans.

queenlinnea
2/22/17, 6:54 PM
#2

#1 Okej, då är jag med. Ja, han var ju väldigt väldigt dålig! Jag har just pro fibre rabbit men han vill inte äta dom… kan man blöta upp det och ge i "spruta"?

Ljungåsen
2/22/17, 7:28 PM
#3

#2 Jadå, du kan blöta upp och ge i spruta. Det gjorde jag när min pojk var som sämst. Numera äter han dem som godis.

queenlinnea
2/22/17, 8:51 PM
#4

#3 Okej då ska jag testa det! Tack!

queenlinnea
2/28/17, 7:10 PM
#5

Orolig hönsmamma tillbaka igen. Han har börjat äta pro fibre-pelletsen (och har gjort i några dagar nu) som de är när jag lägger lite i matskålen men det känns liksom inte tillräckligt, nyss var han nere på 1115g igen och jag vet inte om jag är paranoid men stundtals så har han den där trötta blicken som att något inte är 100%. När dom var ute på golvet idag så var han aktiv, klättrade och hade sig men det känns som sagt som att något ändå stör honom. Det är så svårt att förklara. Om jag skulle ta honom till veterinären, finns det något annat som de skulle kunna ge honom? (Om någon vet) Eller så får jag kämpa vidare och mata honom.

Ljungåsen
2/28/17, 8:37 PM
#6

#5 Väger du vid samma tidpunkt på dagen varje gång? Vikten kan utan problem svänga med 30 g beroende på när man väger, om marsvinet nyss ätit eller inte, om det nyss kissat eller inte. Om han pendlar mellan 1115 g och 1140 g så låter det stabilt. Bra att han äter sina pro fibre. Har du bra hö? Näringsinnehållet i hö kan variera mycket, och ett mer proteinrikt hö kan hjälpa honom att öka i vikt. Om han behöver komma till veterinären vet bara du. Det kan ju vara så att han har tidpunkter på dagen då han är tröttare, utan att det är det minsta konstigt. Är du orolig så kanske det bästa är att ta dit honom för en koll. De kan ju kontrollera om han har någon infektion t. ex.

Annons:
queenlinnea
3/1/17, 5:13 PM
#7

#6 Jag väger dem alltid senare på kvällen, några timmar efter att de har fått påfyllning av torrfoder, men det är ju som du säger att det finns mycket som påverkar. Nu tycker jag att han har rundat till sig på sidorna men är fortfarande tunn över rumpan. Jag tycker att höet är av god kvalitet, det är fräscht och luktar bra, köper från bonde, plus att Alwin äter mycket hö. Tänker om man ska ge honom lite proviva? Hur som helst får jag fortsätta ha lite is i magen och ha koll på honom :)

Ljungåsen
3/1/17, 5:46 PM
#8

#7 Jättebra att du har bra hö, det gör mycket mer än man tror. Proviva skulle jag inte ge, innehåller alldeles för mycket socker. Risken är att det orsakar mer obalans i tarmarna, och det behöver han verkligen inte just nu. Det tar ett tag att återhämta sig efter både sjukdom och antibiotika. Beniga över rumpan tycker jag de brukar bli när de har dåligt med muskler, och han har säkert tappat en del under sin sjukdomsperiod. De kommer tillbaka. Vill du göda honom med något så brukar ärtplättar (valsade ärtor) vara populärt. Och snällt mot magen.

queenlinnea
3/2/17, 9:02 AM
#9

#8 Uppskattar din hjälp så mycket, tack! Kan man köpa ärtplättar eller göra själv? Försökte googla mig fram men hittade inget.

Ljungåsen
3/2/17, 11:13 AM
#10

#9 Det brukar finnas ärtplättar i en del zooaffärer, eller i butiker för hästfoder. På nätet hittar jag att man kan beställa bl. a. här. De kallar det för ärtflingor, men det är samma sak. Valsade, torkade gröna ärtor. http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/godis_snacks_kosttillskott/tillverkare/grovfoder/279272 Alla mina djur älskar ärtplättar, så det gör säkert Alwin också.

queenlinnea
3/2/17, 3:23 PM
#11

#10 Jag kollade i zoobutiken här men de hade ej så jag beställte på nätet! Hoppas han tycker om dem lika mycket som dina gör, han äter inte det svindyra oxbow-godiset som jag köpte sist hahaha. Håller tummarna :)

queenlinnea
3/8/17, 1:21 PM
#12

Har efter många om och men fått hem ärtflakesen men han vill inte äta dem, haha, classic Alwin! Har lagt några i buren så får jag se om han smakar när han själv vill. Han är i övrigt fortfarande väldigt aktiv och äter som en häst, de får vara ute minst en gång om dagen (ibland 2-3) fritt på golvet. Han springer och popcornskuttar lite, tänker om det också har en viss påverkan på vikten, att han är mer aktiv på golvet och rör sig mer än vad han gjorde innan. När han bodde med Dexter var ju Dexter så pass gammal och ointresserad av att vara på golvet vilket gjorde att Alwin också mest låg stilla.

Ljungåsen
3/8/17, 2:33 PM
#13

#12 Det låter ju jättebra att han är pigg, och äter bra. Förhoppningsvis kommer han förstå hur gott det är med ärtplättar när han väl vågar smaka på dem. Och visst är det så att han bränner kalorier genom att röra på sig, så mycket motion kan göra att han ökar saktare än han skulle gjort annars. Jag tycker inte det finns någon anledning till oro alls. Du tar hand om honom jättebra!

Annons:
queenlinnea
3/8/17, 5:22 PM
#14

#13 Jag hoppas att han ska vilja smaka på dem snart i alla fall :-) Ja, för honom är det ju betydligt mer motion än innan. Har tänkt på det med att han är tunn över rumpan och att det har med musklerna att göra, är det något som golvtiden också kan bidra till, att liksom bygga upp dem igen? Han är ju extra känslig mot C-vitaminbrist och har lättare för att bli stel i leder än andra som veterinären sa, så han får ju askorbinsyra varje dag i förebyggande syfte så att han mår bra och kan röra sig utan smärta. Förlåt för hundra olika tankar hehe, försöker få ihop det så jag kan hjälpa honom på bästa sätt, tack igen för dina svar! :-)

Ljungåsen
3/8/17, 6:01 PM
#15

#14 Golvtid är jättebra och hjälper honom att bygga muskler. Vad som också är bra är att ha nivåskillnader i buren. Vi har 10 cm höga hölådor som marsvinen hoppar in och ut ur, och det är bra för musklerna.

queenlinnea
3/8/17, 10:32 PM
#16

#15 Ååhhh ja vad smart! Jag har ju en "övervåning" men det är mest burkompisen som springer upp och ned där. Kanske skulle kunna göra något med höet, har en sån trekantig "toalåda" till det nu, skulle kunna göra något med lite högre kanter då för att få honom att "klättra" mer! Tack! :-)

queenlinnea
3/9/17, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Såhär blev det! Lennox hoppar fram och tillbaks hela tiden haha, medan Alwin inte fattar någonting och undrar varför jag har "stängt in" honom! Han lär sig nog! Tack igen för tipset :-D

Ljungåsen
3/9/17, 5:25 PM
#18

#17 Ja, den där kanten ser alldeles lagom hög ut. Det blir säkert bra, Alwin borde fatta vad han ska göra så småningom.

neaverona
3/10/17, 12:59 PM
#19

#17 Haha, that face på Alwin!😂 Har han lärt sig ännu?

queenlinnea
3/10/17, 8:50 PM
#20

#19 Haha! Ja, idag har han utvecklat en ganska smidig hoppteknik men igår försökte han gräva sig ut samt pipa högt och hacka tänder när jag satt och försökte "peppa" honom att hoppa över kanten :-D

Annons:
Ljungåsen
3/10/17, 8:55 PM
#21

#20 Heja Alwin!

neaverona
3/13/17, 8:23 AM
#22

#20 Haha!

[Wijnja]
3/13/17, 2:35 PM
#23

Så fin han är min hane fick också lunginflammation hur mår din nu min fick tillbaka sin lunginflammation

queenlinnea
3/15/17, 7:22 PM
#24

#23 Tack så mycket! Jag tycker att han verkar stabil, han äter, dricker och är aktiv. Så tråkigt att din hane fick tillbaka det! Det var det värsta jag varit med om under tiden som jag har haft marsvin.

Upp till toppen
Annons: