Annons:
Etikettskötsel
Läst 675 ggr
Lovely_paws
2/24/17, 3:40 PM

Hur tidskrävande?

Hur mycket tid lägger ni på era marsvin varje dag? Berätta gärna hur mycket av tiden ni t.ex städar, matar, kelar med dom osv!

Annons:
vendelay
2/24/17, 7:23 PM
#1

Har inte marsvin längre men när jag bodde hemma hade vi två burar och fyra marsvin. 

Matandet tog ingen tid, de fick pellets och grönsaker och hö. Högst 5-10 minuter per dag. Förutom när de var sjuka och behövde stödmatas förstås, då behövde vi ibland gå upp varannan timma dygnet runt och mata.

Städningen tog kanske 30 minuter per dag och en gång i veckan skurade vi lådorna så det tog väl kanske 1 timma sammanlagt tror jag.

De var ute på golvet några timmar varje dag, kanske ca 3 timmar. Vi gosade kanske 3 timmar sammanlagt per dag.

De är jäkligt tidskrävande 😃❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lovely_paws
2/24/17, 11:51 PM
#2

Jaha Hahah, hur länge kan man lämna dom ensamma då? En helg?

vendelay
2/25/17, 12:08 AM
#3

Oj nej, absolut inte. Jag vet inte vad lagen säger men vi har aldrig varit från dem mer än ett par timmar. Men max 12 timmar skulle jag väl säga om de får ordentligt med omvårdnad. Marsvin är ju väldigt sociala djur. Dessutom måste de ju ha rent vatten minst två gånger om dagen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lovely_paws
2/25/17, 12:37 AM
#4

Jaha okej, varför måste vattnet bytas 2 gånger om dagen? Även Om man har flaska? Konstigt att som bara kan lämnas så kort? Tänkte att de får ju sällskap av varandra, så dom lär ju inte sakna den biten speciellt mycket, sen har dom självklart hö och vatten osv.

vendelay
2/25/17, 8:56 AM
#5

Det bildas ju bakterier i vattnet och flaskor är ju redan ganska svåra att göra rent som det är så. Jag vet inte vad jag ska svara på det andra för jag tycker inte att det är konstigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ljungåsen
2/25/17, 10:00 AM
#6

#2 Marsvin ska enligt lag ha tillsyn minst en gång per dygn. Det är alltså inte ok att lämna dem ensamma över helgen. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714fabb9cb462239062b3f-vad-sager-lagen-om-marsvin

Annons:
Lovely_paws
2/25/17, 11:39 AM
#7

#6 okej tack

vendelay
2/25/17, 2:38 PM
#8

#6 Bra att du hade koll på lagen!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Wijnja]
2/25/17, 4:24 PM
#9

Har marsvinsvakt vill inte lämna dem ensamma

Upp till toppen
Annons: