Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1294 ggr
Marsviiin
3/5/17, 11:44 PM

Skaffa marsvin

Hej! Har ett tag funderat på att skaffa marsvin och har några frågor angående marsvinens "pratande". Har förstått att marsvin är väldigt pratsamma och sociala djur, men är det störande på något sätt? Har dom höga tjutande ljud för sig hela tiden eller är det mer som ett kurrande? Och störs man av deras prat på natten? Tacksam för svar!

Annons:
vendelay
3/5/17, 11:56 PM
#1

Vissa är väldigt högljudda, en av de som bor hos mina föräldrar skriker högre än hemlarmet 😂 Några vi haft tidigare kunde skrika ibland på natten om de blev hungriga eller om de bråkade. Kuttrar och pratar gör de ganska mycket. Om en stör sig på det är ju väldigt individuellt, personligen tycker jag att det låter tryggt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

AnnaFagerell
3/6/17, 5:53 AM
#2

Vi har fyra å de pratar mkt och nattetid ska de störa sig med vattenflaskan varje natt. Jag kan inte ha dem så jag hör dem på natten men min dotter sover med dem utan problem. Beror mkt på en själv

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sannag0
3/6/17, 12:54 PM
#3

Mina är helt tysta på natten, man kan ju förstås höra tuggande på hö och när dom dricker men har aldrig vaknat av det. Vissa marsvin är pratar mer än andra men mina kuttrar och sen piper dom när dom känner lukten av grönsaker/hör att det är frukost pågång. Jag brukar vakna av pip och när dom springer runt i buren och vill ha mat :) Tycker det är trevligt ljud och om du funderat på att skaffa tycker jag verkligen att du ska göra det! Helt fantastiska små filurer :D

Marsviiin
3/6/17, 3:32 PM
#4

Tack för alla svar! Själv stör jag mig inte på småprat och kurr, men höga tjut och il är jag och min familj ganska känsliga mot! Synd eftersom marsvin på alla andra sätt verkar vara perfekt för oss! 😕

vendelay
3/6/17, 5:19 PM
#5

Åk och hälsa på en uppfödare eller djurhem för hemlösa marsvin och se efter själva vad ni tycker? Det är ju svårt att avgöra efter att ni bara läst kommentarer på internet 🙂

Detta förstår du säkert redan men det kan aldrig sägas för många gånger - få aldrig för dig att köpa djur från djuraffär.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Marsviiin
3/6/17, 5:26 PM
#6

Vilken bra idé! Det ska vi absolut göra. Tack för tipset! Och nej, från en djuraffär skulle vi aldrig få för oss att köpa!

Annons:
vendelay
3/6/17, 5:36 PM
#7

👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sundsvik
4/24/17, 1:19 PM
#8

Undrar vad ni marsvinsvana människor skulle säga va en bra ras för att passa barn?? Självklart är det inga leksaker till barnen och jag kommer självklart ha ansvaret över dom. Både vad gäller skötsel och säkerhet!!!! Älskar själv marsvin då jag haft vänner som haft dessa sociala krabater. Vännerna har haft 2 olika raser mest. Därför nyfiken på fler. Finns det några som är lugnare än andra?!? Vilket kön skulle ni föreslå? Antalet till en början är två. Tacksam för hjälp med detta! =)

elsabergs
5/2/17, 2:19 PM
#9

Jag störs inget av dem på natten tycker mest det är mysigt att ligga och höra hur de prasslar på kvällen medans när vi har gäster som sover över tycker de oftast det är jätte störande när marsvinen håller på

Ljungåsen
5/2/17, 3:14 PM
#10

#8 Jag skulle rekommendera korthåriga, släthåriga marsvin som nybörjarmarsvin. Ingen päls som behöver klippas, och ingen större risk för hudproblem som finns hos bl. a. teddy. Vuxna djur är betydligt lugnare och mer barnvänliga än yngre, som inte kan sitta still och gärna tuggar på en. Vuxna hanar är stabilare och mindre hormonstyrda än vuxna honor. Så, min rekommendation är två vuxna hanar, båda över två år, som är vana vid varandra. Helst korthåriga.

[Wijnja]
5/2/17, 3:42 PM
#11

Ta inte hanar för dem brukar slåss

Ljungåsen
5/2/17, 4:12 PM
#12

#11 Vuxna hanar brukar inte alls slåss. Blir det bråk så brukar det vara när en eller ännu värre båda är tonåringar, mellan sex månader och två år.

ladygrenners
5/12/17, 3:15 PM
#13

#11 Jag har bara haft hanar i par (2 och 2), och de har aldrig bråkat med varandra! Tvärtom har de varit extremt tillgivna och sociala mot varandra (och mot mig såklart! Mycket trevliga djur, marsvin ❤️)

/Ladygrenners

Annons:
Marsvinsmys
5/12/17, 5:01 PM
#14

Enligt mig är vuxna hanar de lugnaste och goaste som finns. De bara är. Lunsar omkring och är så där farbrödiga bara hanar kan vara. :)

Eulwen
5/13/17, 3:36 PM
#15

#11 Sådana där påstående är döjobbiga att höra som uppfödare… allt fler vill bara ha honor för att "hanar brukar slåss" vilket jag inte alls tycker stämmer. Tvärtom händer det rätt sällan hos mig och då sitter hanarna i samma rum som honorna och många av de hanepar jag har satts ihop när båda varit vuxna och gått med honor.

Visst, jag ska inte förneka att det händer, men ett väletablerat hanepar med lite åldersskillnad blir det sällan problem med. Jag föredrar därför att sälja mina ungahanar ihop med en äldre hane snarare än två jämngamla småbröder. Blir mer harmoniskt då.

#8 Till barn brukar jag rekommendera lite äldre marsvin. Kontakta gärna en uppfödare och fråga vad de har som kan passa. Ett par i ettårsåldern som varit med på lite utställningar, kanske haft en kull eller liknande brukar vara de enklaste och lugnaste att hantera. Själv är jag svag för CH-teddy som är riktiga teddybjörnar, supermysiga och lugna att hantera. :)

[Wijnja]
5/13/17, 4:55 PM
#16

Hanar är rätt roliga han två super hanar som inte slåss går super helt underbara

Upp till toppen
Annons: