Annons:
Etikettpresentationer
Läst 1298 ggr
MoBaBa
2017-03-08 18:48

Vikt

Hej. Har tre marsvinskillar som är födda 11/11 2016. De väger mellan 6-800 gram stycket. Är det för lite? Jag har två matskålar och i dessa får de per skål en halv deciliter torrfoder om dagen plus massor med grönsaker så skålen är fylld och det är rätt så stora porslinsskålar. (Tror de är gjorda för kaniner egentligen.) Utöver detta så har de gott om färskt ängshö varje dag och de har två vattenflaskor som de glatt dricker ur och jag byter vatten varje dag. Ska de ha mer? Har jag missat nått? De verkar må bra i övrigt. Pigga och glada. Skuttar runt mycket i en stor bur. Får komma ut i rasthage i stort sett varje dag. Tacksam för lite feedback :)

Annons:
marsisen
2017-03-08 20:53
#1

Tycker vikten låter normal, fullvuxna ( 1 år ) marsvin bör väga runt 800-1,5 kg och hanar brukar våga aningen mer. Om du är orolig för övervikt så kan du känna vid magen, -det ska inte vara benigt, men man ska ändå kunna känna dom, lagom hull helt enkelt! Tycker annars att aktivering och foder låter super lyxigt! Vet dock inte vilket foder du har, mina två tjejer får två msk (oxbow) foder per dag, så för mig låter det kanske lite mycket, men beror såklart på vad det är! :)

animal power <3

Ljungåsen
2017-03-09 08:17
#2

Det går inte att avgöra om ett marsvin är lagom tjockt bara baserat på vikten, eftersom alla marsvin inte blir lika stora som vuxna. Enklaste sättet att avgöra är att känna på dem. Man ska kunna känna ryggrad och revben men inte alltför tydligt. Vad är det för torrfoder de får? Många pellets på marknaden innehåller för lite fibrer och för mycket fett, och har dessutom ett felaktigt förhållande mellan kalcium och fosfor. En bra marsvinspellets är Oxbow essentials. Jag tycker det låter som väldigt mycket torrfoder, och det är inte helt bra. Samma gäller mängden grönsaker. Marsvin älskar grönsaker och vill gärna ha hur mycket som helst, men för mycket grönsaker är inte heller bra. Det viktigaste med grönsaker är att se till att marsvinen får det c-vitamin de behöver. Bra hö är det absolut viktigaste. Hö ger fibrer, som matsmältningssystemet behöver för att kunna fungera. Det hjälper också till att slipa ner tänderna. Här är en bra sida om marsvins näringsbehov. http://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm

MoBaBa
2017-03-09 10:29
#3

De får en halv deciliter av nån pellets/fröblandning som jag köpte på en djuraffär. Hon i affären sa att de skulle ha en halv dl per marsvin men det tyckte jag lät mycket så de får ju dela alla tre på 1 dl totalt. Är det ff för mycket? Hoppsan. Ska genast skära ner på det hela. När det gäller grönsaker så har jag koll på c-vitaminet och först fyller jag på torrfodret i skålen och sen ovanpå det lägger jag lite blandade grönsaker som tex ruccolasallad, broccoli, brysselkål, morot, spenat, vitkål, gurka med mera. Det ligger alltså väldigt "fluffigt" och det brukar inte vara nått över i skålarna när dagen är slut. Ligger det kvar på kvällen så plockar jag bort det och ger mindre mängd av det nästa dag. Alla tre känns lagom när jag kände på dom och de är pigga och glada och väldigt sociala :) Tack för hjälpen:)

Ljungåsen
2017-03-09 11:02
#4

#3 Gnagarblandningar är inte bra mat för marsvin. De har alldeles för låg fiberhalt och för mycket fett och socker, och med största sannolikhet en felaktig kvot mellan kalcium och fosfor. Vill du ge pellets så är Oxbow essentials bra, annars finns det ett antal andra alternativ. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder Bra att du har koll på c-vitaminet! Och bra att pojkarna verkar vara i lagom hull. Du vet säkert redan att ha tre hanar tillsammans är ett högriskprojekt. När de kommer in mer i puberteten så kan det bli väldigt bråkigt, och sannolikheten är stor att du kommer tvingas dela på dem. Hanar trivs bäst två och två.

[Wijnja]
2017-03-09 12:43
#5

Oxbow gillar jag men lite dyrt

Upp till toppen
Annons: