Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 489 ggr
rayn
3/14/17, 1:26 PM

Separation vid sjukdom?

Mitt marsvin har troligtvis lunginflammation, vi var till veterinären i natt och hon har nu medicin och blev tillsagd att vara frånskild från sin kompis. Men hur långt borta från varandra måste de vara för att undvika att det smittar? Tänker att de kanske har det bättre om de i alla fall skulle få se varandra, kuren är ändå för 10-12 dagar så tycker det är länge för dem att vara ensamma. Veterinären sa att om det riktigt klämmer ska jag sätta ihop dom, men då riskerar ju det andra att bli smittat.

Annons:
Ljungåsen
3/14/17, 1:45 PM
#1

Sa veterinären att de skulle separeras för att lunginflammationen smittar? Vanligtvis brukar man separera för att det friska marsvinet inte alltid är så snäll mot sin sjuka kompis. Och för att det är lättare att ha koll på att sjuklingen äter, kissar och bajsar som den ska. När min ena pojk var jättesjuk i urinvägsinfektion och gick på antibiotika så separerade vi med en plexiglasskiva. På så vis kunde de se varandra men inte komma åt varandra. Vilken medicin har ditt marsvin fått?

rayn
3/14/17, 1:53 PM
#2

Ja hon sa att de skulle vara skilt ifall det var nån bakterie eller virus, så det kan ju vara att det inte är lunginflammation utan någon annan lungsjukdom? Det var på finska vilket jag inte alltid förstår så bra. HOn har antibiotika.

Ljungåsen
3/14/17, 2:12 PM
#3

#2 Ok. För människor brukar man säga att man slutar smitta efter två dagars antibiotikabehandling, så det borde vara något snarlikt för marsvin. Här kan du läsa mer om luftvägsinfektioner hos marsvin. http://www.guinealynx.info/uri.html

Upp till toppen
Annons: