Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 880 ggr
Melden
3/14/17, 9:45 PM

Dom är jätte rädda för mig!

Mina marsvins ungar som är 3,5 månad som jag köpte från en privat person är jätte rädda för mig. Jag har haft dom i 2 dagar bara. Dom är väldigt svåra att få upp men när man väl har dom i famnen så är dom lugna. Och dom äter bara på kvällarna då jag inte ser och jag tycker att dom äter lite. Dom får grönsaker och pellets (eftersom dom fortafarande är ungar). Och såklart får dom massa hö. Hur ska jag få mina marsvin att inte vara rädda för mig och hur ska jag få dom att äta mer.

Annons:
Stallmima
3/14/17, 9:53 PM
#1

Du får nog ge dem mer tid eftersom du bara haft dem i 2 dagar ännu.   Sitt vid dem vid buren  och prata så de märker du inte är farlig, det ge med sig efter hand ska du se. Sök på nätet vad som är bästa mat för växande bebisar. Lycka till!

Ljungåsen
3/15/17, 8:37 AM
#2

De är unga, och har precis bytt miljö. Det är inte alls konstigt att de är rädda. Viktigt att tänka på är att inte jaga runt dem i buren när du ska plocka upp dem. Med långsamma rörelser brukar man kunna mota in dem i ett hörn och sedan skopa upp dem med händerna. Ta helst upp dem tillsammans och ha gärna en handduk i knät som de kan gömma sig under. De kommer med automatik äta bättre när de blivit mindre rädda.

NesoOberon
3/15/17, 3:41 PM
#3

Har inte så många tips men våra marsvin som fyller 1&2 år i år är fortfarande rädda för att bli upplockade, annars är de lugna och de blir inte jätterädda när man går förbi, men det händer då och då att hela bunten bara springer in i husen så fort man flyttar på filten i soffan 2 meter bort. Men du ska kanske låta dem vara, och inte försöka ta upp dem när de är i sina hus. För de har väl ngt hus/gömställe?

Melden
3/15/17, 4:47 PM
#4

Ja dom har hus att gömma sig i och lite gömställen här och var

Melden
3/19/17, 9:30 PM
#5

Marsvinen har varait hos mig en vecka och dom börjar röra sig lite mer i buren. Och dom äter framför mig. Dom äter även ur handen när jag bär dom. Så en positiv förändring har ju hänt:)

Ljungåsen
3/19/17, 9:42 PM
#6

Så roligt att det går bättre! De behövde bara lite tid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: