Annons:
Etikettskötsel
Läst 666 ggr
Bellossom
2017-03-16 17:23

stämmer skötselråden?

hej, undrar hur bra skötselråden stämmer på arken zoos hemsida. Vad är rätt och fel i den här artikeln?

https://www.arkenzoo.se/goda-rad/smadjur/skotselrad-marsvin

Annons:
Sara:)
2017-03-16 17:39
#1

Man ska ju t.ex inte ha saltsten, c-vitaminer i vattnet eller höhäck, hittar inget i texten om att dom bör vara minst 2st heller.

Lillyrod
2017-03-16 17:43
#2

Jag behövde bara läsa första stycket för att inse att det inte stämmer alls. Höhäck och saltsten t ex ska man inte ha. Tro inte på vad som skrivs där

marsisen
2017-03-16 18:19
#3

+Buren ska vara i ordning, -men tidningspapper brukar inte vara någon fara. +Att låta marsvinet vara i fred första dagarna är också smart, även om det kan vara svårt att låta bli dom ;) +Hus och annan inredning vill marsvinet gärna ha i buren, att ta bort husen kan man väll göra, om man vill "lära känna" marsvinet som det står, men att ta bort det helt utan anledning ser jag inte som så nödvändigt. +Hö och vatten ska man absolut ha, och vattnet ska bytas varje dag ja. - men pellets går att ersätta med annat, havre exempelvis. -Hur mycket pellets man ska ge brukar stå på förpackningen, 1/2 dl låter lite mycket för mig, men det beror nog på vilket pellets man använder -"När marsvinet blivit äldre kan man ge den en lyxblandning du hittat hos oss", nej, "lyxblandning" kan man ge redan från första början, hur mycket man ska ge beror på marsvinets kroppsstorlek då det brukar innehålla mycket fett. -B och C vitamin är inte nödvändigt alls, utan grönsaker är mycket bättre! -Saltsten kan man säga är livsfarligt, kan leda till bland annat urinsten. -"ditt marsvin mår bra av en liten bit grönsak per dag" (i samma stycke som vitamindropparna), som sagt skippa grönskerna, och snåla inte på grönsakerna :) -begränsat med gurka och sallad pga mycket vatten har jag inte riktigt koll på, men tror inte att det är någon större fara, marsvin känner nog av sådant själva. -att buren ska städas 2-3 ggr i veckan kan man ju absolut göra om man har den tiden, men inget måste, hemma här räcker det lugnt med 1 gång i veckan. +korthåriga behöver mindre pälsvård än långhåriga, det stämmer. -Men har dock aldrig varit med om att de tycker att det är skönt att bli borstade, iaf inte långhåriga, men kanske bara haft otur :p. -Kloklippning brukar behövas minst 1 gång i månaden, 6 veckor låter lite väl länge. +att kolla tändernas längd är bra att göra, ja! -En bur för två marsvin ska "minst vara 40x75". Hm, allra minst isf! Läste någon annanstans; "minst 50x100" och det låter mycket bättre om du frågar mig. +marsvin är gruppdjur och ska minst vara två, -men en hona och kastrerad hane brukar funka likarna som två honor! +Att marsvinen ska få golvtid minst en gång om dagen är bra för marsvinets skull, -men är inte livsviktigt såklart. -själv tycker jag även att man kan lämna dom utan att ha koll hela tiden, så länge man inte hat något farligt de själva kan utsätta sig för, som sladdar. :) Hoppas att det var till hjälp!

animal power <3

[Wijnja]
2017-03-18 13:43
#4

Absolut ingen salt eller kalksten dem bildar urinstenar

[Wijnja]
2017-03-18 13:44
#5

Har gjort en massa misstag början innan jag lärde mig

Ljungåsen
2017-03-18 13:59
#6

Det är väldigt mycket som inte stämmer. Värst är nog att de uppmanar till att bryta mot djurskyddslagen. Enligt djurskyddslagen ska marsvin ha en sådan inredning att de kan söka skydd. Det är alltså ett brott mot djurskyddslagen att ta bort husen för marsvinen. De blir tama i vilket fall. Dessutom säger inte lagen att man bör ha minst två marsvin, den säger att man ska ha minst två. Marsvin är flockdjur. Marsvin ska inte ha höhäck eller vitaminberikat vatten. De ska inte heller ha saltsten och /eller mineralsten. De ska absolut inte utfodras med lyxblandning, gnagarstänger eller annat onyttigt. Marsvin behöver bra hö och c-vitaminrika grönsaker. Växande marsvin behöver någon form av kraftfoder, inte nödvändigtvis pellets. Det är obehagligt att så dåliga skötselråd publiceras.

Annons:
[Wijnja]
2017-03-18 14:25
#7

Svenska marsvinsföreningen har en bra skötsel sida svenskamarsvin föreningen. Se följ dem dem är bättre dem kan marsvin

Upp till toppen
Annons: