Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 838 ggr
[AwYeah]
2017-03-27 19:30

Vänja marsvinen med mig?

Jag fick hem 4 marsvinshonor tidigare idag och vet inte riktigt hur jag ska börja va kring dem… Tips från uppfödaren va att jag imorgon redan kunde ta upp dem och gulla med dem, för mig känns det lite tidigt. Särskilt med tanke på att de inte tycker om att bli upplockade, utan måste bli jagade runt i buren först (enligt uppfödaren).

Marsvinen är EXTREMT handtama, aldrig sett marsvin kunna bli hanterade så som hon gjorde, men de ser mer ut att stå ut med det och hoppas att det är över snart, än att de faktiskt tycker om det. Jag vill ju att marsvinen ska känna sig trygga runt mig, och har inget emot att inte ha dem som keldjur om de inte vill vara det, men är det bra att tänka så?

Tips på hur jag kan få dem att lita på mig, och om jag ska fortsätta ta upp dem eller låta dem bestämma?
De har som sagt bara varit här under dagen, så jag räknar ju inte med att göra något inom kort. Jättebra om någon vet när man kan ta första steget, andra steget osv. (Typ baserat på hur marsvinen beter sig och inte ett specifikt antal dagar då alla verkar vänja sig olika snabbt)

Också: Hur gör man när man byter vatten, ger mat, hö osv? Är det något jag ska tänka på eller ska jag bara göra det utan att bry mig om dem?

Annons:
Instabeliebeer
2017-03-27 19:55
#1

Jag har 2 marsvin och den ena är väldigt glad för att ser mig och jag kan bära upp henne nästan helt utan problem( hon är rädd för höjder så hon piper men sen är det över) och den andra behöver man jaga runt hela buren. Jag försöker handmata de med alla grönsaker när jag har tid(har skola). Om jag inte ha tid så ta jag ut från buren på sätt vänjer de sig. När jag ska fylla på Hö är det bara att ta lite från höbalen och sen lägga in det inget speciellt. Det blir jätte glada så. Grönsaker handmata jag de elr ta ut de från buren. När jag ska byta vatten ta jag bara vattenflaskan och byter vattnet. Hoppas det hjälpte, finns många folk här som har mer erfarenhet än mig men det är hur jag har det.;)

Ljungåsen
2017-03-27 20:52
#2

Handmatning brukar vara en bra grej för att tämja marsvin. Gurka och paprika brukar vara populärt. Eller ärtplättar, eller pellets. De flesta brukar man också kunna plocka upp och ha i knät ganska fort, efter några dagar. Smart är att ha någonting i knät som de kan gömma sig under, typ en handduk, och muta med något jättegott. Om marsvinet bara sitter still i knät och inte vill äta så brukar jag vänta ett par dagar innan jag försöker igen. När du fyller på mat och grejar i buren så rör dig med långsamma rörelser och prata gärna under tiden. Marsvin blir lätt rädda av hastiga rörelser.

[AwYeah]
2017-03-27 21:18
#3

#2 hur vet man om de är okej med att bli upplockade?
Då börjar jag med att försöka handmata dem med grönsakerna de ska få varje dag, om de inte tar dem, ska jag bara lägga ner grönsakerna i deras bur och försöka vid nästa tillfälle, eller kan man göra nåt annat? :)

Ljungåsen
2017-03-27 21:36
#4

#3 Om de äter i knät så tycker de definitivt det är okej att bli upplockade. Man får helt enkelt prova och se. Oftast tar det ett antal gånger innan de börjar koppla av och njuta av att få komma upp. (Om marsvinet blir paralyserat vettskrämt och darrar så skulle jag inte hålla på och plocka upp, annars brukar det vara ett bra sätt att tämja dem på.) Om de inte vill ta grönsaker ur handen så lägg bara ner dem i buren. Och prova igen nästa dag. Förr eller senare så kommer de att göra det.

[AwYeah]
2017-03-27 21:39
#5

#4 Jätte tack för dina svar! Får uppdatera någonstans om hur allt går sedan :)

Upp till toppen
Annons: