Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1368 ggr
marsisen
2017-04-07 10:16

Tappat hår!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Märkte nyss att min lilla tjej tappat hår.. vad kan ha hänt? Vet att detta förmodligen behöver ett veterinärbesök, men vill gärna veta vad det är först.

animal power <3

Annons:
neaverona
2017-04-07 10:50
#1

Ett av mina marsvin, Sune, hade samma symptom för en tid sedan. Veterinären sa att det var eksem men hade inget konkret svar på varför det uppkom. Min gissning såhär i efterhand är att det uppkom i samband med stress då situationen i lådan inte var den bästa just då. Sune (marsvinet ifråga) mådde förmodligen dåligt av situationen och det visade sig för honom i form av eksem. Eksemen/utslagen försvann med hjälp av schampo (minns ej märket) samt att vi gjorde om boendesituationen i lådan.

marsisen
2017-04-07 11:38
#2

#1 tack för svaret? Smittas det? Är dock lite tveksam om det beror på stress, då hon bott med samma burkompis i samma bur i flera år. -men, vi vaktade min kompis marsvin för ett tag sen, (i januari i en vecka, men antar att håret försvinner under en längre period, asså att allt inte försvinner på en gång?). Och Polly som hon heter gillade inte alls marsvinet som vi vaktade, och började hacka på sin burkompis under tiden vi var marsvinsvakt. Är ju som sagt lite tveksam att det beror på detta, men kom o tänka på det nu när du berättade ;) Tänkte annars ifall det kan vara skabb/sellnic? Vad kan det isåfall bero på? :/

animal power <3

Ljungåsen
2017-04-07 11:42
#3

Jodå, hon behöver ett veterinärbesök. Om jag skulle gissa vad som är problemet så gissar jag på antingen marsvinsskabb eller svamp. I vilket fall så behöver hon bli undersökt och få rätt behandling.

GuineaGirl
2017-04-07 11:57
#4

Skulle i fallet med TS marsvin, som är en hona, också kunna vara håravfall till följd av hormonproducerande äggstockscystor. I dessa fall brukar hårlösheten initialt visa sig på sidorna av marsvinets kropp. Även detta tillstånd kan behandlas av veterinär, till exempel med hjälp av hormondämpande injektioner.

neaverona
2017-04-10 13:00
#5

#2 Nej, det Sune hade smittade inte men det är ju dock fortfarande oklart exakt vad det var. Och väldigt svårt att säga vad din hona har råkat ut för. Håller givetvis med #3 om att veterinärbesök behövs.

Upp till toppen
Annons: