Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 546 ggr
tiildiizz
2017-04-08 10:48

Hjälp! Hur blir de tama?

Hej! För en och en halv månad sen fick jag hem mina två marsvinshonor. De var 10 veckor gamla då och en hade blivit mer hanterad än den andra eftersom att hon egentligen skulle vara till utställning. Nu ör det så att när jag tar upp dem ( vilket det också hatar ) och lägger de i en filt i knät smälter den ena honan ( hon som har blivit mer hanterad ) ut och älskar det. Men den andra lilla tjejen gör inte det. Hon är så spänd och kan inte slappna av även om hon får mat. Hur kan jag fixa det? De har lärt sig att när jag öppnar luckorna på buren, en gigantisk bur på 2 meter med två våningar, kommer de nyfiket fram och vill ha mat. Men så fort jag stoppar in handen i buren blir de rädda och springer undan. Jag måste nästan jaga dem för att få upp dem. Har ni några tips?

Annons:
Ljungåsen
2017-04-08 11:19
#1

Du har inte haft dem så länge, och de är fortfarande väldigt unga. En del marsvin behöver mer tid på sig än andra. Jag skulle fortsätta med att plocka upp och muta med jättegod mat i knät, men kanske inte varje dag. Äter hon i knät? Går det att handmata dem från burkanten? Det brukar vara ett bra sätt att få dem att våga närma sig. Smart är om de kopplar ihop dig med mat. Även pellets kan man handmata. Jaga inte runt dem i buren när de ska plockas upp. Om man rör sig med långsamma rörelser så brukar man kunna mota in marsvinet i ett hörn, och sedan skopa upp det. Det skrämmer inte lika mycket.

Upp till toppen
Annons: