Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 765 ggr
Melden
2017-04-11 10:15

Hon bet av mitt hår

Detta kanske låter helt galet men min marsvins hona på ungefär 4 månader bet av en stor hårslinga från mitt hår! Hon brukar gilla att grypa in i håret när man bär henne men sist som hon gjorde det bet hon av en stor hårslinga. Varför gjorde hon det?

Annons:
Ljungåsen
2017-04-11 14:30
#1

Det kallas för barbering, och är någonting som en del marsvin ägnar sig åt. Ofta är det långhåriga marsvin som blir utsatta, och människohår påminner ju om pälsen hos långhåriga marsvin. Det finns olika teorier om varför marsvin barberar. Det kan bero på stress, sysselsättningsbrist, eller dominans, men i en del fall verkar det mest vara en dålig vana.

Instabeliebeer
2017-04-11 19:16
#2

#1 Min dominanta hona göra det på den andra. Hon biter inte utan drar av håret på stackarn och hon har nu kala fläckar. Lite som en skinnet under och sen hår men man ser skinnet. Vad ska jag göra? Det verka på mä bra och har en bra kost

Ljungåsen
2017-04-11 21:15
#3

Här finns lite mer information om barbering. https://www.theguineapigforum.co.uk/threads/barbering-eating-hair.132650/ Det är ruskigt svårt att få marsvin som börjat barbera att sluta. Bästa rådet jag sett är att klippa pälsen på offret riktigt kort, så att barberaren inte kommer åt.

Upp till toppen
Annons: