Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 627 ggr
Ceciliaaaa
2017-04-13 01:11

Kastrat till mina honor?

Tips eller råd?
Varning för långt inlägg.

Jag skaffade som sagt mina grisar för ca 20 dagar sedan. Och den näst äldsta men största (Luna) är på dem andra då och då. Speciellt de yngsta två. Den yngsta har små sår på bakdelen och har inspekterat dom noga idag, det är alltså Luna som är på och naffsar. Speciellt i det stora huset jag har, precis som om hon säger "här är jag och du får inte vara här". Och såg även nyss vid kloklippning att Lova (äldst) har bitsår på örat som förmodligen är dagsfärskt. Tycker så synd om dem när dem liksom piper ifrån. Är det rang eller vad? Blir ledsen för de andras skull :( Lova agerar ibland likadant och nyper till, då oftast i ett hus så de mindre hoppar ut pipandes.

Jag har ju inte haft grisarna så länge. Men tänker framåt, dom är som sagt 6,7,8 och 9 mån. Har läst innan att det kan vara bra att ha en kastrat i flocken. Vad tror ni?
Blir detta gnabb-beteende bättre när dom blir äldre eller är det bäst att skaffa en kille till dom? Och spelar det in hur han är i så fall?

Har hittat en kastrat som är 3 år som går med två honor i dagsläget. Enligt ägaren är han snäll och inte dominant. Det är en hona på 7 år som är dominant och styr där hemma. Kan han ta över här hemma då eftersom han kommer vara mer än 2 år äldre än mina tjejer? Det jag vill är ju i så fall att hanen ska styra upp och hålla ordning så tjejerna inte bråkar o.s.v. Eller han blir automatiskt inte högst i rang p.g.a åldern + att han är hane?

Om han inte är dominant och min Luna kör över där då förlorar han sin tänkta funktion, eftersom han då blir en i mängden av de andra, eller har jag fel?

Än en gång, vad tror ni?

Annons:
Transfiguration
2017-04-13 01:49
#1

Ifall du bor nära Borås kan du få försöka med mina två 1,5 åriga omplaceringshonor som kom till mig för ca 2 mån sen, ganska skygga så jag tror att de skulle må bättre i en lite större flock.. Fungerar det inte är de såklart välkomna tillbaks :)

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

[rumelle]
2017-04-13 05:26
#2

Vad har du för storlek på buren? Jag hade en väldigt dominant hona som mer eller mindre mobbade sin burkompis när jag hade en 120x60cm bur. Det upphörde helt när jag lät dem bo permanent i sin golvhage på 150x150cm. Så mer plats kan räcka för att beteendet ska avta.

Ceciliaaaa
2017-04-13 07:23
#3

#1 Bor långt nere i Skåne. Tack annars men är nöjd med dem fyra jag har förutom då om en kastrat skulle införskaffas :)

Ceciliaaaa
2017-04-13 07:26
#4

#2 Jag tror inte det är burstorleken som är problemet. Dessa fyra hade gått ihop hos förra ägaren också och hon nämnde inga problem. Det är som jag kan se det dem två äldsta, framförallt då Luna, som pickar på de två yngsta, framförallt då den yngsta. Buren är förresten 3kvm, 195*150cm. Ingen som har en kastrat eller har någon erfarenhet i min fråga ovan?

Ljungåsen
2017-04-13 07:35
#5

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Eragons och ställer dina frågor. De finns i Göteborg, och har god erfarenhet av hur man sätter ihop marsvinsflockar på bästa sätt, och vad du bör tänka på när du väljer kastrat. https://www.eragons.se

Ceciliaaaa
2017-04-13 10:41
#6

#5

Tack, har nyss skickat dem ett meddelande och hoppas på svar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: