Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1222 ggr
Molly och Bambi
4/16/17, 2:20 PM

Sjukt och ensamt..

För ett tag sedan så gick Mollys kompis bort. Hon är fortfarande ensam. Hon är sjuk (naturligt håravfall och en okänd som vi inte kommer ta till vet.) 

Jag vet inte vad jag ska göra, hon är sjuk, hon är ensam, hon drar till sig oootroligt mycket bananflugor som gjort mitt rum helt fyllt med dom och äckligt! Jag kan inte vara där inne längre, kan inte äta eller något! Hon piper heela tiden efter sin kompis och blir aldrig nöjd vad jag en gör för henne längre, jag kommer inte köpa en ny kompis till henne pga tappat intresse för marsvin och måste lägga fokus på mitt dåliga mående. Känner ingen som kan ta hand om henne och har inget omplaceringshem i närheten.. 

Snälla inga påhopp om att jag inte tar hand om henne, jag försöker så gått ja kan! 

Hjälp :(

Annons:
Molly och Bambi
4/16/17, 2:22 PM
#1

Det enklaste hade väll vara att avliva henne, men jag har ingen tillgång och åka till veterinär och känner ingen lust att behöva dra denna tragiska storyn för en veterinär..

Herveaux
4/16/17, 2:32 PM
#2

Om du är under 18 så är det dina föräldrars ansvar att ta ett sjukt djur till vet. för vård eller avlivning.

Det låter inte som att hon mår bra alls, kraken. Jag tycker ni ska ta henne till vet. så snart som möjligt. Att du inte har lust att berätta vad som hänt för en vet. är det minsta problemet just nu.

Om du ändå har ledsnat på att ha marsvin så varför dra ut på lidandet för både henne och dig?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
4/16/17, 2:35 PM
#3

Ta djuret till veterinären och avsluta lidandet. Bara för att du ledsnat så behöver du inte låta marsvinet självdö.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Molly och Bambi
4/16/17, 2:41 PM
#4

Måste man ge en tydlig förklaring för en vet, varför man vill avliva sitt djur? Passar på att fråga nu, tänkt på det länge.

Aleya
4/16/17, 2:45 PM
#5

#4 du säger att djuret är sjukt och du vill avsluta lidandet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[SuperNaturalBeing]
4/16/17, 2:56 PM
#6

#1 ursäkta men jag tycker det är väldigt oansvarigt av dig att inte se till att ta dig till en veterinär för att avliva ett djur som uppenbart mår väldigt dåligt och inte kommer bli bättre.

Annons:
Molly och Bambi
4/16/17, 3:00 PM
#7

Ber om ursäkt, är inte det lättaste som 13åring och ointresserade föräldrar. Hennes kompis död kom en chock, visste verkligen inte vad jag skulle göra. Det kom som en chock för Molly oxå, och allt blev bara kaos!

finafiskarna
4/16/17, 3:11 PM
#8

Menar du att hon har en okänd sjukdom? Bananflugor? Städar du?

Molly och Bambi
4/16/17, 3:15 PM
#9

Med okänd sjukdom så menar jag att jag inte vet, har inte kollat det med veterinär, och vet inte ens om det är nån sjukdom (dvs okänd).  Städar hennes bur, men förstår inte hur bananflugorna kommer ändå. Har inget i rummet hon står i som kan göra att dom kommer.. :/

[AnimeV4]
4/16/17, 3:15 PM
#10

Ring distriksveterinärerna. De kan nog komma hem till er och avliva. Håller med om att det är snällast. Det här låter ju fruktansvärt.

Mitchika
4/16/17, 3:18 PM
#11

Får jag fråga vart du bor någonstans? 🙂

Bor du inte för långt ifrån mig (så att det inte blir en inhumant lång transportsträcka för ett sjukt litet marsvin) så kan jag hjälpa till. Jag finns i Bålsta som ligger i Håbo kommun en bit utanför Stockholm.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Molly och Bambi
4/16/17, 3:20 PM
#12

Närmsta Distriktsveterinär ligger otroligt långt bort.. :/

Molly och Bambi
4/16/17, 3:22 PM
#13

Mitchika, hur når jag dig? Hur vill du hjälpa till?

Annons:
lizton
4/16/17, 3:29 PM
#14

Ta upp marsvinet i din famn. Ha en handduk under henne ifall hon kissar. Smek henne över ryggen mjukt och försiktigt. Tala mjukt till henne. Om hon är van vid att bli hanterad, kommer hon att låta så där som marsvin gör när de mår gott. Det är jättebra för henne och stillar oro och det är jättebra för ditt mående också att kela med ett litet djur. Kan du ha buren i ett rum där ni i familjen brukar vara ofta, så att hon känner sig mindre ensam?

Blomflugor dras till frukt och grönsaker. Har du tex äppelbitar i buren,  så kan du få blomflugor. Prova att lägga äppelbitar, bananskivor/bananskal  på någon annan plats. Var redo med dammsugaren och sug upp alla flugor som kommer dit.Du kan behöva göra det flera gånger under några dagar. Var envis så försvinner de snart.

GuineaGirl
4/16/17, 3:31 PM
#15

Hur gammal är Molly? Vilka sjukdomssymptom visar hon upp?

Jag tycker att man i första hand måste låta en veterinär undersöka hennes hälsotillstånd närmare, innan man börjar tala om avlivning. Kanske har hon en sjukdom som går att bota?

I sådana fall kanske omplacering kan bli aktuellt. Om det nu inte finns något omplaceringshem i närheten, så kanske det finns någon marsvinskunnig privatperson, som gärna tar emot henne?

Molly och Bambi
4/16/17, 3:36 PM
#16

Molly är 3 år gammal. Hon har tappat hår på magen, då åkte vi till veterinär och fick svar att det var något naturligt (minns inte, då det inte var jag som tog emot beskedet). Och just nu är det nosen som ser rätt konstig ut, vet inte hur jag ska beskriva det, och har ingen bild heller. Kan utesluta att det ser ut som Ringorm och skabb av det jag sett..

Mitchika
4/16/17, 3:37 PM
#17

#13 Jag kan ta emot Molly, ta henne till veterinär och sedan om hon återhämtar sig från sin okända sjukdom ge henne ett hem hos mig och mina två tjejer. Kan hon inte bli frisk eller bra från det hon har eller om det uppstår massa komplikationer som gör behandlingen för lång och smärtsam så får hon somna in hos veterinär för att slippa lida. 

Förhoppningsvis så har hon "bara" drabbats av någon form av Ohyra som går att behandla relativt enkelt. 

Du kan nå mig här på iFokus genom att skicka ett privat meddelande, om du vet hur man gör det? Jag är nästan alltid här. 🙂

Jag lämnar helst inte ut telefonnummer offentligt då det har straffat sig förr och jag är mycket försiktigare nu för tiden. Annars kan du få min mailadress också, om du skulle föredra det? Jag kan skicka telefonnummer via PM eller mail, men det beror som sagt på hur långt bort ni bor. 

Ett marsvin som är sjukt ska inte transporteras långa sträckor om det inte är till en veterinär för behandling eller att få somna in.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

lizton
4/16/17, 3:39 PM
#18

#16 Marsvin kan leva länge så hon kan ha flera år kvar att leva. Jag hade ett marsvin som blev 7 år.

UlrikaD
4/18/17, 2:21 PM
#19

#17 ♥🐹🐾

Mitchika
4/18/17, 7:10 PM
#20

Molly är nu hemma hos mig och sitter i karantän i eget rum med egen bur. 🙂

Hon är supertrevlig, otroligt nyfiken och social och ett av dom mest orädda marsvin jag stött på. 😃

Hon var så nyfiken när jag öppnade transporten och när jag tog ut henne. Så fort hon fick syn på sin förberedda bur skulle hon bara dit direkt. Sekunden jag satte ner henne vid höet så började hon äta. Inte det minsta skygg eller nervös, med andra ord. En riktig liten ängel. 😍

Jag fick alla papper med Molly, inklusive papper från veterinärbesök. Molly har diagnostiserats med alopeci utan fastställd orsak och det ser ut som om hon har Nossvamp. Hon har inga sår eller skorpor någonstans förutom den lilla vita strimman på nosen (vad jag har hunnit se hittills åtminstone, jag har inte gjort en grundlig genomgång än). Prover har tagits, jag kan dock inte utläsa vilka men det ska ha varit för bland annat Ringorm vilket det inte ska ha varit. 

Vi har en marsvinsengagerad veterinär i närheten som kan en del, som jag ska försöka få tid hos imorgon bitti när jag får tag i kliniken. Kommer dom inte fram till något där med Molly så får vi en remiss till Marianne på Mälaren Smådjursklinik. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Aleya
4/18/17, 7:46 PM
#21

#20 skönt att höra. Du ska ha eloge som tog dig an henne. 💖

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
4/18/17, 8:02 PM
#22

Åh gud vad glad jag blir nu!😭❤️

Molly och Bambi: Jag är jättestolt över dig! Du är 13 år gammal. Du inser att Molly mår dåligt, att du  inte klarar av att ta hand om henne och du ser till att hon får den hjälp hon behöver. Du var även beredd att hjälpa henne via avlivning om hon inte fick hjälp på annat håll. En otroligt mogen hantering av det hela! Du borde vara nöjd med dig själv! Och krya på dig nu 🤗

Och Mitchika: Jättefin insats av dig! Otroligt härligt att Molly fick en chans till och ett jättetrevligt hem!🌺

Mitchika
4/18/17, 9:09 PM
#23

#21 & #22 Tack så jättemycket, Aleya och PuffBuck! 🤗🌺

Vi bodde så pass nära varandra och det gick så lätt att lösa med transporten att det kändes absolut som rätt sak att göra. Jag vill även tillägga att TS med föräldrar var otroligt trevliga, omtänksamma och hjälpsamma och vi hade en väldigt trevlig pratstund där när vi möttes upp för att Molly. 

Det här är ett väldigt olyckligt fall med ett litet marsvin som ramlat mellan stolarna efter kompisen dog.  Jag ifrågasätter dock veterinären dom var hos och diagnosen. Jag är nämligen väldigt säker på att den här lilla damen har äggstockscystor, nu när jag kollat igenom henne mer noggrant. Hennes hud är jättefin (även där pälsen saknas) och det finns inga tecken på utvärtes Ohyra eller parasiter om man bortser från den misstänkta nossvampen. Hon äter med god aptit, men trots att magen är stor och rund så är hon väldigt, väldigt tunn. Det är även kring magen där dom största fläckarna finns. 

Jag ska väga mina andra två tjejer en sista gång på ett tag så jag kan ta in vågen till Molly och hålla koll på hennes vikt. Jag startar eventuellt en ny tråd om Molly då jag har lite frågor som kan vara bra att få svar på då detta är TS tråd. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[AnimeV4]
4/18/17, 10:37 PM
#24

#23 Det låter som en bra idé med en ny tråd! Kommer givetvis följa👍

Molly och Bambi
4/19/17, 10:31 PM
#25

Tack så jättemycket alla som givit initiativ och speciellt dig Caroline som var så engagerad för och hjälpa mig. Uppskattar det otroligt mycket! Hoppas på det bästa för Molly nu och att hon kommer trivias med hennes nya vänner om allt går bra. Tack!

Mitchika
4/21/17, 11:35 AM
#26

Ledsen att jag inte har uppdaterat om Molly, men det har varit fullt upp med att ha två separata marsvinsflockar (varav en i karantän) samt två mushanar och lite reptiler/amfibier att ta hand om. Just det här med karantän gör saker och ting lite jobbigare och mer tröttsamt än vanligt. Dessutom ville jag vänta tills jag haft en chans att ta Molly till Mälaren Smådjursklinik för att dom skulle få titta på henne. 

Det är lika bra att jag slänger upp en ny tråd om Molly för jösses, det här blev en liten historia och en rörig sådan. 🤦‍♂️

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Molly och Bambi
4/21/17, 11:41 AM
#27

#26 det låter som en bra idé👍

Annons:
Mitchika
4/21/17, 1:16 PM
#28

Här har vi tråden, för den som vill läsa. Det blev ganska mycket: 

http://marsvin.ifokus.se/discussions/58f9e67ace12c4540f0006a7-om-molly?discussions-1

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: