Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 601 ggr
marsisen
2017-04-22 07:50

Underlätta brunsten?

Hej! Undrar som rubriken lyder, ifall det finns något sätt att underlätta/minska brunsten? Vi verkar fått oturen att våra två damer brunstar samtidigt, o då blir det liv i buren kan jag jag säga,, :/

animal power <3

Annons:
Ljungåsen
2017-04-22 08:15
#1

Spontant skulle jag säga att det som hjälper mot brunstiga honor är en kastrat. Då kommer han hålla dem upptagna, så de inte har tid att bråka med varandra.

Om det är så att deras brunst blir värre än den varit innan så kan man misstänka äggstockscystor. Det är jättevanligt hos marsvinshonor, och ett av de tidiga tecknen är just ökade hormoner som leder till mer intensiv brunst.

marsisen
2017-04-22 08:34
#2

Tack för svaret! Har dock inte plats för flera marsvin, och kommer ej få genomgå operation på våra marsvin då jag än inte är atron, det är dyrt och en stor risk vilket känns onödigt då dom är i sina äldre år. :) Ja, våran ena hona har äggstocksystor :/ Tänkte ifall någon hade varit i samma sits, och vad man då kan tänkas göra för att underlätta för båda sig själv o marsvinen, utan att det blir alltför påkostat?

animal power <3

Ljungåsen
2017-04-22 09:03
#3

Då tipsar jag om munkpeppar. Det används relativt ofta till häst och till kaniner som har jobbigt med brunsten, men ska kunna fungera för marsvin också (häst, kanin och marsvin har liknande matsmältningssystem). Finns att köpa bl. a här. https://timotejandersen.se/hysteriskt-billigt/paketpriser/munkpeppar-hel-torkat/ Mina dvärgkaniner på dryga kilot får 3-4 krossade korn om dagen, och det hade gjort underverk för humöret.

marsisen
2017-04-22 11:35
#4

Åh så bra, det måste jag testa!

animal power <3

neaverona
2017-04-25 09:36
#5

#3 Är doseringen av munkpeppar relaterat till storlek och vikt på djuret? Jag tänker om en kanske bör ge färre korn till mindre marsvin, exempelvis om du ger 3-4 korn till kaniner så kanske ett marsvin bör ha 1-2 korn? Eller är det felaktigt att tänka så?🙂

Ljungåsen
2017-04-25 10:09
#6

#5 Ja, på något vis finns det ju en koppling mellan djurets vikt och mängden munkpeppar, men det är ingen exakt vetenskap precis. Mina kaniner väger ungefär 1,2 kg, vilket för mig är marsvinsstorlek.

Annons:
neaverona
2017-04-27 09:49
#7

#6 Okej, tack! Jag har beställt hem munkpeppar nu 🙂

Upp till toppen
Annons: