Annons:
Etiketterköpeslånessäljesomplaceras
Läst 1043 ggr
Maelis
4/23/17, 1:32 PM

Köpes: Hona 3 år Stockholm

Hej allihop! Söker (för vänners räkning) en marsvinshona som sällskap till en gullegris vid namn Stjärna. Stjärna blev just ensam kvar efter att hennes syster dog. Stjärna är rätt dominant, så drömmen är att hitta en lite lågrangig hona som sällskap till henne. Honan ska vara frisk och ca tre år gammal och finnas i Stockholm. En kastrat funkar oxå så klart. Om du har en hona som letar nytt hem, visa gärna bilder, berätta om du vill ha betalt och hur honan mår och var hon finns. I eller nära Stockholm är ett måste! Hennes nya hem skulle bli en barnfamilj med marsvinvana och mkt kärlek!

Annons:
Ljungåsen
4/23/17, 2:05 PM
#1

Testa att ta kontakt med Marsvinshjälpen. http://marsvinshjalpen.se/?page_id=4

[Wijnja]
4/23/17, 3:16 PM
#2

Synd dumla trivs inte hos mig då funkar inte hon är underlägsen

Maelis
4/23/17, 3:54 PM
#3

Tack! Vi kollar så klart på flera håll. Kul att fråga här också.

[Wijnja]
4/23/17, 4:32 PM
#4

Dumla trivs inte hos mig nu har jag ett problem

mrsLadybug
4/24/17, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har en drygt två år gammal hona som söker nytt hem och är lågrangad. Älskar kel och bråkar aldrig med andra marsvin. Ras: Lakeland Färg:black himalaya. Pris: 250 kr.

Maelis
4/25/17, 6:27 AM
#6

Jag skickar vidare ditt tips!! Personligen tycker jag att hon är mycket, mycket gullig! :-) Helt frisk, utgår jag ifrån? Hur tam är hon?

Annons:
Maelis
4/25/17, 6:30 AM
#7

Förlåt, du skrev ju att hon älskar kel! Det räcker så. 👍

Maelis
4/25/17, 7:15 AM
#8

Just nu hade de visst en hona på gång, men om det inte går i lås kanske de återkommer. Hon verkar vara en liten pärla!

mrsLadybug
4/25/17, 8:12 AM
#9

#8 Ja, hon är verkligen urgo! Har aldrig varit sjuk utöver att hon fick toxikos vid senaste kullen, det är därför hon fick gå i pension. Detta medicinerades dock och hon är frisk och kry igen 🙂 Brukar ha torra fötter, men det har jag också, bara att smörja och le och se glad ut 🤐 Bara att höra av dig om intresse finns!

Maelis
5/2/17, 7:14 PM
#10

Det har löst sig för Stjärna!

Eulwen
5/8/17, 8:25 PM
#11

#9 Ursäkta off-topic fråga, men jag undrar hur du medicinerade bort toxicos? :)

[Wijnja]
5/8/17, 8:53 PM
#12

Man ger kortison

mrsLadybug
5/15/17, 9:47 AM
#13

#11 Som Wijnja skriver så kan man ge kortison (via veterinär som skriver ut och ordinerar, förstås) om man hinner sätta in det i tid. Vet inte exakt hur det fungerar men bl a får ju marsvinet ökad hunger av kortisonet och börjar äta igen.

Annons:
[Wijnja]
5/18/17, 11:19 AM
#14

Fungerar endast om man upptäcker sjukdomen i tid annars är det oftast försent ge nu upptäckte mrs Jensen sjukdomen i tid så marsvinet klarade sig

Eulwen
5/22/17, 10:17 PM
#15

#13 Jag har hört att man testat med kortison, jag har dock inte stött på en veterinär än som skriver ut det för att behandla toxicos. Hur stor dos fick du ge?

[Wijnja]
5/23/17, 7:01 PM
#16

Man använder betapred den får man bara tag hos läckan inte hos veterinären

trapstile
5/25/17, 4:16 PM
#17

Jag skulle vilja avråda starkt från att ge marsvin kortison vid Toxicos. Särskilt Bethason(Betapred). Antingen dör honan eller både honan och ungarna. Överlever honan finns svåra bieffekter. Se :https://harpers.org/findings/2012/10/betamethasone-a-synthetic-glucocorticoid-drug-given-to-mothers-who-are-at-risk-of-giving-birth-prematurely-can-cause-harmful-side-effects-such-as-hyperactivity-and-other-behavioral-abnormalities-amo/

Själv gav jag prednisolon på inrådan av en uppfödar kollega till en hona som fick Toxicos. Honan började äta rätt snabbt men ungarna dog i henne tyvärr. Med hjälp lyckades vi få ut två ungar. men en unge fick hon inte ut och dog till slut…

nightmares
5/25/17, 5:53 PM
#18

#17 Ungarna dör normalt av att honan toxar, så eventuella bieffekter på fostren spelar inte så stor roll. Ju fortare honan blir av med ungarna desto bättre är hennes chanser. Tror inte kortison påverkar deras förmåga att kasta ungarna, så det var nog något annat som gick snett. När de redan är väldigt sjuka så kan många saker tyvärr vara dödliga.

[Wijnja]
5/25/17, 6:35 PM
#19

Kan har blivit fel under dräktigheten eller under födseln

Upp till toppen
Annons: