Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 752 ggr
Herveaux
4/27/17, 2:02 PM

Hur bryta slagsmål?

Jag följer med stor spänning Molly-tråden här på forumet, och nu när jag läste dom senaste inläggen så dök en fråga upp i min nyfikna hjärna:
Om det blir slagsmål mellan marsvin - hur bryter man?

//Nyfiken i en strut


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[AnimeV4]
4/27/17, 2:23 PM
#1

Jag har bara haft ett par som haft riktigt ordentliga slagsmål. Då fick den bråkiga flytta till uppfödaren och så skaffade jag en ny bebis till den andra. När det small ordentligt så hojtade/röt jag till för att bryta eftersom de slogs så illa. Är det tjuvnyp/jagande så knäpper jag fingrar, hojtar till. Om de tjafsar så brukar jag oftast säga "men ge er nu", knäppa fingrar eller knacka på något.

Herveaux
4/27/17, 2:33 PM
#2

#1 Ah, OK. Jag använde liknande teknik när familjens katt rök ihop med ett annat råskinn ute på tomten för många herrans år sen. 😡

När jag särat på bråkande hundar har man behövt vara mer "hands-on" så att säga, så jag undrade om marsvins-tekniken påminde om katt- eller hund-versionen.

Att stoppa in händerna i en förbannad marsvins-boll låter inte lockande, så skönt om det kan brytas med röstresurser.
(Fast vad gör man inte i stridens hetta så att säga.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[AnimeV4]
4/27/17, 2:46 PM
#3

#2 Jag har aldrig behövt stoppa in några händer, men med mitt första par stoppade jag ner händerna vid tjafs och då var den tjafsiga så snabb att han satte tänderna emot min hand för att han trodde att det var kompisen. Aldrig hårt och skulle han bitit hårt vore det ju mitt fel😛

Däremot hade jag två hanar på sängen en gång och de gillade INTE varandra. De satt och gjorde surljud och när jag skulle lyfta upp en av dem till sin bur small det och jag hade ett marsvin hängandes i fingret. Han satt tyst innan jag lyfte så det bara small. Jag tror att han missade att det var mina händer som kom då de var snett bakifrån, fastän den andra hanen satt bredvid på avstånd.

Enda gången jag blivit biten, men det var ju sådär😃

Mitchika
4/27/17, 2:59 PM
#4

#3 Åh, titta, vi har en liknande erfarenhet där. 😃😮🤦‍♂️

Det small på samma sätt för mig med en hane en gång och det var liknande scenario som ditt. Skillnaden var att jag skulle klappa ena hanen för att han verkade så upprörd och missnöjd över situationen. Jag luktade av den andra hanen och han såg mig inte komma. Det small på en sekund på sidan av handen, trots att den andra hanen satt så att dom såg varandra. Jag ryckte bort handen instinktivt och där hängde han i sidan av min hand i luften. Det blödde rejält, ska jag säga och slutade inte på ett tag. Jag har ett ärr på handen från bettet än idag som påminner mig om dom två. 🙂

Annars har jag bara varit med om två hanar som rykt ihop i en boll en gång och då reagerade jag helt på impuls. Skrek till av förvåning/förskräckelse, körde handen emellan och tog isär dom så fort jag kände att ingen av dom satt fast i ett bett i den andra och fiskade i samma veva upp ena hanen i famnen. Ett rent under att jag inte blev biten där. Yrar

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Ljungåsen
4/27/17, 3:00 PM
#5

Jag skulle inte heller stoppa ner fingrarna till marsvin som slåss. En enda gång har det varit fullt slagsmål här hemma, och det var många år sedan. Det bröt jag genom att hojta och klappa händerna. De båda herrarna fick därefter flytta ut ur buren och bosätta sig på mitt badrumsgolv, för att få större yta att röra sig på. De bodde där ett antal veckor, och kunde sedan flytta in i buren igen. Efter det enda slagsmålet slogs de aldrig igen, och de levde fredligt tillsammans i flera år. Jagande eller burrande brukar jag inte bryta om det inte håller på väldigt länge. Då går jag in och stör lite, möblerar om i buren, ger hö eller grönsaker. Det brukar få dem att sluta.

[AnimeV4]
4/27/17, 3:17 PM
#6

#4 Det blödde rejält för mig med och tog lång tid innan blodet koagulerade. Det drogs upp väldigt lätt också. Töligt..😕Vi har lärt oss den hårda vägen iallafall!😂

#5 Mina två bodde faktiskt på golvet för att ha stor yta de med, men 1 månads trixande med olika metoder i stor bur (300 x 80 cm) blev det helt enkelt för mycket. Konstant bråk ifrån den yngre och jag fick till och med sära dem, men inte ens då lugnade han ner sig utan försökte bryta sig in och bråka vidare..🤦‍♂️

Annons:
Ljungåsen
4/27/17, 3:37 PM
#7

#6 Ibland går det att få ihop dem efter ett slagsmål, ibland (oftast?) går det inte. Jag tror att den främsta anledningen till att det fungerade för mina var att den äldre hade fyllt två år och var vuxen på riktigt (den yngre var dryga året och jobbig tonåring). De hade bott tillsammans i ett halvår innan bråket, och det fanns en etablerad rangordning, och det hjälpte nog till.

Mitchika
4/27/17, 3:55 PM
#8

#6 Det har vi absolut och ibland behövs kanske det? Även om jag gärna hade skippat den erfarenheten så var det ingen större skada skedd varken på mig eller marsvinen och ärret är ett trevligt minne av ett par fantastiska individer. 🙂

Blir det någon gång enbart hanar här hemma igen så vet jag i alla fall så mycket mer nu. 😃

Dom flesta marsvin jag haft sen jag flyttade hemifrån har varit omplaceringar som redan kommit i par, så jag har inte gjort så många introduktioner. Tali kom som liten bebis och hamnade med stora Morrigan (hona), så det var ingen svår introduktion. Därefter kastrerades Shepard när hans burkompis fick somna in av ålderskomplikationer och att introducera en kastrat till två honor var ingen stor grej alls. Tjejerna älskade honom i stort sett från start, speciellt Tali. Därefter var den enda introduktion jag gjort mellan Tali och Doodle och även om det var massa käbbel i början från Tali så lugnade det ner sig rejält på bara några timmar och efter det gick dom ihop utan problem. 

Så jag antar att det jag gör nu är min andra "riktiga" introduktion med marsvin. Jag är glad att dom varit väldigt odramatiska (än så länge) med tanke på hur illa det kan gå. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Wijnja]
4/27/17, 4:14 PM
#9

Har samma problem Gizmo fick stryk här om dan nu har jag särat på dem

redets
4/27/17, 8:15 PM
#10

Jag hade en hane en gång som råkade hoppa in till två andra hanar och det blev ju inte så bra så jag stoppade snabbt ner min hand och då satt han fast i mitt pekfinger 😮

Jag blödde rejält men lindade om såret och tänkte inte så mycket mer på det då jag dessutom var rejält sjuk just då. När det inte läkte efter en tid så kontaktade jag vårdcentralen och de skickade mig till akuten.

Där tittade de på mitt finger och sa att jag skulle läggas in 🤔 och se'n sa de att de trodde jag skulle få opereras samma dag 😮 .

Då började man ju undra, jag hade blivit marsvinsbiten och tyckte väl inte det var något särskilt men de sa att bettet hade tagit mitt i en led och därför var de tvungna att öppna och spola rent.

Väl nere på operation så visade det sig att jag dessutom skulle sövas - men hallå!!!

Nu kan jag skratta åt det men det blev inte riktigt som jag trott och nu kan jag lova att jag aktar mig för att stoppa ner en hand i ett marsvinsslagsmål

[AnimeV4]
4/27/17, 9:34 PM
#11

#10 Men oj! Att det kan bli så illa!😮Min fd roomie blev biten av katten när den blev rädd men då tog den inte i leden som tur är. Blev en himla antibiotikakur iallafall😛

Upp till toppen
Annons: