Annons:
Etikettlekar
Läst 3356 ggr
[Noahchipi]
2017-05-01 20:16

Vad kan man leka ned sina marsvin

Vad kan man leka med sina marsvin ? Mvh Noah

Annons:
Mitchika
2017-05-01 22:11
#1

Inget, marsvin är inga leksaker. 

Dom är individer med egna personligheter, viljor och saker dom tycker är kul eller tråkigt. En del marsvin tycker om att sitta i famnen och mysa. Andra vill inte vara stilla längre än dom absolut måste och vill bara springa runt, utforska och testa nya saker. Vissa är "dumsnälla" och hur fogliga som helst med vad man gör med dom, andra har temperament och kan markera eller rentutav bita ifrån om du passerar deras gränser eller om deras tålamod tryter. Några är nyfikna och framåt, andra är skygga och gömmer sig. 

Marsvin gillar att äta och med godsaker, en stor portion tålamod och lite envishet kan dom lära sig att göra tricks. Stå på bakbenen, snurra runt, komma på inkallning. Detta beror dock på individen, så det är inte alls säkert att marsvinet vill/lyckas lära sig. 

Marsvin behöver komma ut minst en gång om dagen ur buren och få möjlighet att springa runt på en stor yta, vilket bör vara en säkrad rasthage med vattnen, gottis och en massa gömställen som uppmuntrar aktivitet och utforskande. Trots det finns det en risk att marsvinen bara sätter sig i ett gömställe och trycker tills det är dags att gå tillbaka in i buren. Det är otroligt individuellt igen. 

Min Molly älskar att gå runt och putta på sin aktiveringsboll om den är fylld med pellets och kan även skutta efter den om jag kastar den försiktigt (hon apporterar den inte), men det är ingen fartfylld aktivitet. Det finns dom som inte är ett dugg intresserade av aktiveringsbollar också. 

Av det du har skrivit på forumet så tror jag inte att marsvin är rätt djur för dig. 🙂

Kanske i framtiden, när du läst på lite mer om marsvin och fått chansen att umgås med flera olika marsvin så att du vet vad du har att vänta dig, men jag tror inte att marsvin är djuret för dig just nu. Det känns som att du skulle kunna bli väldigt uttråkad av dom väldigt snabbt och det kan marsvinen bli lidande av.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

elsabergs
2017-05-02 14:15
#2

#1 jag tror inte det var så ts menade, de undrade säkert bara om någon hade någon speciell aktivering för marsvin som de ville dela med sig av som är roligt för marsvinen

Mitchika
2017-05-02 15:03
#3

#2 Jo, det tror jag med, vilket är också varför jag svarade vad man kan göra med dom. 🙂

Men jag ville även förtydliga att marsvin är inte några leksaker, slit och släng-varor eller "bara barndjur" som många djur (speciellt hamstrar, marsvin och kaniner av det jag upplevt personligen, men även andra gnagare) får stämpeln som. 

Det är också viktigt att veta att du inte leker med marsvin på samma sätt som du gör med till exempel hund och katt. Du umgås med marsvin, ger dom saker att utforska på egen hand, ger stimulans (som till exempel aktiveringsbollar) och en rolig miljö att vara i. Har du tur får du ett marsvin som gillar att gosa i famnen och kan spendera tid med det. Utöver det finns inte så mycket man kan göra med marsvinen i form av "lek" eller vad man ska kalla det. 

TS verkar vara ute efter ett djur som kan underhålla hen, vilket jag försöker ha i åtanke. Om man inte tycker att sånt som jag listat ovan är roligt och underhållande, då är troligtvis inte marsvin rätt djur för en i såna fall. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: