Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 890 ggr
marsisen
5/7/17, 1:24 PM

Tappar hår..

Hej! Skrev ett tidigare inlägg om när min hona polly hade tappat hår på sidorna av magen (vid cystorna) men kom då fram till att det var äggstockscystor då hon hade massa symptom till just det som bl.a, ökat beteende vid brunst, skrovliga bröstvårtor, "päronformen" och då tappat hår just vid cystorna. Men nu börjar jag undra om det är något annat som också pågår, just gällande håret. Hon fäller, mest över "bakre" ryggen och blir allt mer tunnhårig. Särskilt i virvlarna. Hon har tappat mer hår vid cystorna sen sist också.. tanken slog mig att det var skabb men isåfall borde det väll vara parasiter i pälsen också? (Både päls och hud är lika fint som vanligt) När jag ändå håller på kan jag även ta chansen och fråga igen om hennes små knölar. Hon har nämligen cirka fem små knölar under hennes ena bröstvårta, lite halvt utspritt upp mot magen om ni förstår vad jag menar. När vi var hos vet sa dom att det var ofarligt, men det lär det ju inte bli i längden då dom växer. Tanken här är olyckligtvis cancer, men känns som om vet borde vart lite mer medveten om det.. Hon mår bra i övrigt, men självklart blir jag orolig. Jag undrar om det är någon som vet vad detta kan vara då jag aldrig varit med om detta förut. Vill inte åka till veterinären igen om dom ändå bara säger att det är ofarligt, utan vill hälst ha en överblick om vad det kan vara först, så kanske man kan testa en annan vet sen.

animal power <3

Annons:
marsisen
5/7/17, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

-

animal power <3

[Wijnja]
5/7/17, 2:06 PM
#2

Ser inte ut som skabb då får dem mer sår i huden

[Wijnja]
5/7/17, 2:08 PM
#3

Skulle ha åkt till en veterinär som är kunnig på exotiska djur

Marsvinsmys
5/7/17, 2:50 PM
#4

Parasiterna vid skabb bor under huden och inte på, så de syns inte. Vid första anblick ser det inte ut som skabb men skabb är klurigt. Jag har haft marsvin med skabb som sett ut som bilden på den kala fläcken även om det inte är typiskt. Bäst om du är orolig är att be en veterinär skrapa huden och kolla i mikroskop.

Ljungåsen
5/7/17, 3:03 PM
#5

#0 Får hon någon behandling för sina äggstockscystor? De går att behandla antingen med hormonchip eller injektioner. De kala fläckarna på sidorna kommer bara öka om hon inte behandlas. Att hon blivit mer tunnhårig på baken skulle kunna vara ett tidigt tecken på skabb. Knölarna på magen kan vara många olika saker. Du kan läsa mer här. http://www.guinealynx.info/lumps.html Sammanfattningsvis så tycker jag att du ska ta marsvinet till veterinären. Framförallt är det misstanken om skabb som oroar.

marsisen
5/7/17, 6:16 PM
#6

#5 nej, hon får ingen behandling av dom, är ju som sagt nyligen upptäckt! Men tack för svaret. Gör behandlingarna så att pälsen slutar fälla vid cystorna, eller behandlar dom mer än så?

animal power <3

Annons:
Ljungåsen
5/7/17, 6:29 PM
#7

#6 Behandlingen dämpar den hormonpåverkan som hon får av cystorna. Håret kan växa tillbaka, men framförallt får hon mindre besvärliga brunster och kommer må bättre. Risken med att inte göra någonting är att cystorna fortsätter växa, och till sist kan de spricka. Bästa behandlingen för äggstockscystor är kastrering, men det är inte alltid ett alternativ. Du kan läsa mer om cystor här. http://www.guinealynx.info/ovarian_cysts.html

Upp till toppen
Annons: