Annons:
Etikettfoder
Läst 784 ggr
Elsssa
5/12/17, 6:42 PM

Pellets/ inte pellets?

Om några veckor ska jag hämta hem 3 marsvin och eftersom jag aldrig haft det innan har jag läst på för fullt på detta forumet men jag blir ändå inte klokare ang detta! Marsvinen är 4 år gammal och har fri tillgång till pellets i deras nuvarande hem, men 2 av dem var ganska stora jämfört med den tredje. Tycker ni att jag bör ge pellets eller borde jag ge dem något annat, och vad kan ni rekommendera då? Eller räcker det med bara hö och grönsaker varje dag?

Den som säger att kärlek inte går att köpa, glömde djuren!

Annons:
Lillyrod
5/12/17, 6:48 PM
#1

I allmänhet så behöver inte vuxna marsvin pellets. Det man köper i vanliga zooaffärer är inget ett marsvin behöver alls egentligen. Det är endast om någon gris har svårt att hålla vikten som t ex de har ungar, varit sjuka eller dylikt som de behöver extra foder.

Jag ger mina en matsked kraftfoder jag gjort själv varje lördag som gofrukost 😃 Inte för att de behöver det.

Ljungåsen
5/12/17, 7:22 PM
#2

Håller med om att vuxna marsvin inte behöver pellets, och fri tillgång verkar riktigt dumt. Mina får enstaka pellets ibland, som godis, och då handmatar jag dem.

Elsssa
5/12/17, 8:20 PM
#3

Okej, tack så mycket för svaren! Men ska jag avvänja dem långsamt från pelletsen eller gör det att sluta med dem direkt?

Den som säger att kärlek inte går att köpa, glömde djuren!

Lillyrod
5/12/17, 8:25 PM
#4

Jag tror du kan sluta direkt. Ge hö och grönsaker, gräs mm så klarar de sig : )

Ljungåsen
5/12/17, 9:05 PM
#5

Jag rekommenderar också att du slutar direkt. Håll koll på vikten genom att väga dem en gång i veckan till att börja med. Då märker du om den smalare av dem klarar av att hålla vikten utan kraftfoder.

Eulwen
5/13/17, 3:38 PM
#6

Det beror ju på hur bra hö du lyckas hitta? Marsvin är individuella, vissa klarar sig endast på (bra) hö, andra behöver lite extra. 

Jag skulle snarare fråga mig vad ett bra pellets är och ge av det, än att utesluta det helt.

Annons:
[Wijnja]
5/13/17, 5:56 PM
#7

Tror inte zoo hö har bra kvalité

Marsvinsmys
5/13/17, 8:06 PM
#8

#7 det är väldigt olika beroende på vilket hö det är. Jag köper jättehärligt ekologiskt hö i djuraffären som doftar ljuvligt och marsvinen älskar. Men jag ger dom också selective pellets då jag har en hona som ännu växer men den vuxna honan äter också.

[Wijnja]
5/14/17, 5:28 AM
#9

Divgivna dräktiga sjuka för smala marsvin ska ha pellets inte annars

Josefinpersson
5/15/17, 5:02 PM
#10

Jag har kaniner så kanske lite annorlunda men vad jag vet så behöver de inte pellets sålänge du ger grönsaker/grönt dagligen så de får i sig C-vitaminer de inte kan producera själva. Jag ger mina kaniner även torkade örter istället för pellets, mycket naturligare. :)

Ljungåsen
5/16/17, 6:39 AM
#11

Problemet med pellets är att de flesta sorter, även om de påstås vara anpassade för marsvin, inte innehåller det som marsvin behöver i rätt proportioner. Att ha fri tillgång till pellets för vuxna marsvin är ingen bra idé. Det riskerar att ge dem problem med tarmsystemet, och ökar risken för urinsten. En bra pellets har en fibernivå på mer än 20%, en proteinnivå på 15-16%, en fetthalt på 1-2% och en relation mellan kalcium och fosfor på 1,5:1. http://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm Om marsvinet behöver kraftfoder så finns det alternativ till pellets. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder

Upp till toppen
Annons: