Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 800 ggr
Sannag0
5/27/17, 1:37 PM

Kladdig nos

Hej! Har varit bortrest och skulle hämta marsvinen hos mammas kompis. Marsvinen var glada och pigga där. I bil färden hade vi på ac. Marsvinen hade skydd för det var plast runt dom fast öppet tak. Sen när jag kom hem var mitt ena marsvin Izak kladdig runt nosen och nös lite, tvättade sig runt nosen mycket med tassarna. Han är fortfarande lite kladdig men mår bra, äter hö, grönsaker o hoppar glatt runt i buren. Något att oroa sig för? Behöver jag ringa veterinär? Om jag behöver ringa och prata med dom, har ni någon bra marsvinskunnig veterinär i Skaraborg/VästraGötalands området? Tack på förhand!

Annons:
Ljungåsen
5/27/17, 3:26 PM
#1

Kladd kring nosen kan vara ett tecken på en luftvägsinfektion, som hos marsvin behöver behandlas med antibiotika. Om det var mitt marsvin så hade jag tagit kontakt med veterinär. Marsvin är bytesdjur, och visar inte att de är sjuka förrän de är döende, så att han beter sig normalt säger inte så mycket.

[AnimeV4]
5/27/17, 5:29 PM
#2

Håller med Ljungåsen. Hör av dig till Blå Stjärnan. Där har de jätteduktiga veterinärer.

Sannag0
5/27/17, 8:41 PM
#3

Nu kollade jag på han igen, hade inget kladd och lät som vanligt i andningen. Min mamma säger att det är inget att oroa sig för, att mitt andra kanske kissat på honom eftersom det sedan försvann. Men vill ta detta på allvar då han är den finaste kompisen man kan tänka sig med roliga små upptåg. Det har försvunnit, men ska jag ändå kontakta veterinär? Tack för era svar!

Ljungåsen
5/28/17, 7:11 AM
#4

#3 Kan din mamma någonting om marsvin? Eller är hon bara en typisk förälder som inte vill gå till veterinären? Det finns ett antal tecken på möjlig katastrof, och kladd i näsan är ett av dem. Här finns instruktioner för en hälsokontroll man kan göra själv. http://marsvinshjalpen.se/?p=47

Sannag0
5/28/17, 10:35 AM
#5

Hon är tyvärr nog en typisk förälder som inte vill gå till veterinären. Kollade igenom honom med instruktionerna från marsvinshjälpen och hittade inget, kan det bara vara tillfälligt med kladdet jag såg?

Ljungåsen
5/28/17, 11:10 AM
#6

#5 Ja, det kan varit tillfälligt, men det kan också ha varit första tecknet på en infektion. Det bästa du kan göra nu är att hålla noga koll på honom, så du ser minsta tecken på om det blir värre igen. I så fall måste han få komma till veterinären. En obehandlad luftvägsinfektion är nästan alltid dödlig. Om du inte redan gör det så rekommenderar jag att du börjar väga honom varje dag. På så vis märker du fort om han inte riktigt äter som han ska, vilket också är ett tecken på att någonting är fel. Det kan också vara bra att ge lite extra c-vitamin. Askorbinsyra finns bland kryddorna i vanliga mataffärer, och ett par korn på en gurkskiva ger hela dagsbehovet av c-vitamin.

Annons:
Upp till toppen
Annons: