Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 714 ggr
VeronicaA
2017-05-27 17:15

Bråkiga små hanar

Hej! För snart en månad sen köpte vi två små marsvinshanar. De är uppväxta tillsammans. Stundvis har de verkat komma överrens men nu eskalerar bråken. För en vecka sen upptäckte vi att den ena hade ett trasigt öra och nu verkar de ha rykt ihop igen. Andra örat har fått sig en reva och den andres nos och mun har fått sig små sår. De har en bur som är 100X150, massor med hö och olika tunnlar och annat att aktivera sig med. Är det normalt? Bör vi ta isär dom? Vill ju inte att de ska skada varandra ännu mer! Kan tillägga att det är första gången vi har marsvin så alla kloka tips tas tacksamt emot!

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-27 17:28
#1

Det låter som om de håller på att bli könsmogna. Då blir det bråk och tjafs. Oftast så stannar det där, men får man allvarliga blodiga slagsmål ska man sära på dem. Annars ska man pröva allt möjligt innan man särar på dem.

Lägg in ännu fler saker (hus, tunnlar, pall, grenar ifrån fruktträd eller rönn) och göm deras grönsaker. Hacka i små bitar och göm i och uppe på hus, i höet och sprid ut så att de får leta ordentligt. Får de gå ut och springa på golvet något? Pröva!

Jag har bara behövt sära på ett par hanpar. Den yngre var på den äldre KONSTANT. Jag prövade olika saker i en månad. Den sista tiden var de särade, för det gick helt enkelt inte eftersom de slogs så allvarligt. Den yngre flyttade tillbaka till uppfödaren och kastrerades innan han sattes i en honflock och den äldre fick en ny bebiskompis som han blev jätteglad över. Den äldre jagar runt den yngre ibland och kan ge tjuvnyp, men det är bara för att visa vem som är boss😉

Alltså: Ge inte upp och pröva olika saker. I de allra flesta fallen går det bra!

Ljungåsen
2017-05-27 17:50
#2

Här finns mer att läsa om vad man kan göra när marsvin bråkar. Det står om hanar en bit ner. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ Du har två killar i puberteten, och det kan vara jättejobbigt. De har hormoner som sprutar, samtidigt som de ska lyckas göra upp om en rangordning sinsemellan. Det är därför man ofta rekommenderar att det ska vara en åldersskillnad mellan hanarna på åtminstone ett och ett halvt år, så att den ena är ordentligt vuxen. Det blir lättare då. Fokus nu måste vara att hindra slagsmål. För många bråk kommer göra att det inte kommer fungera i längden. Och separerar du blir det snudd på omöjligt att få ihop dem igen. De behöver mer plats, helst en yta många kvadratmeter stor, och massor med sysselsättning. #1 ger många bra tips.

VeronicaA
2017-05-28 22:59
#3

Tack så mycket för alla tips! Ska testa allt flera gånger om :) de små trollen har verkligen tagit sin plats i familjen så vill inget hellre än att det ska gå bra!

[AnimeV4]
2017-05-28 23:32
#4

#3 Det låter som en jättebra idé! Bra gjort att du frågade här!👍

Marsvin_älskare
2017-05-29 10:26
#5

Hade precis samma problem med mina två marsvinspojkar, det löste sig dock efter ett tag! De bråkade och iblan hittade man ett sår på dem. Är inte säker dock hur det löste sig men kör jag tog ut mina marsvin i trädgården eller på golvet ibland blev de varandras trygghet och detta gjorde jag då minst två gånger om veckan. Det hjälpte faktiskt mina marsvin att bli vänner. Iblan blir det ju små bråk men de löser det oftast själv. Glöm inte att du absolut inte får ta ut bara ett marsvin från buren när de bråkat för då kan det bli ännu mer bråk när det marsvinet åker in igen 😘

[Wijnja]
2017-05-29 14:16
#6

Jag kan aldrig sätta ihop Gimo och Arcie igen

Annons:
Upp till toppen
Annons: