Annons:
Etikettfoder
Läst 1189 ggr
Rebelyell
6/3/17, 8:45 AM

Kornkross eller annat kraftfoder

Har sett kornkross på två ställen. Granngården i 20 kg säckar (för stor förpackning då jag bara har två marsvin) samt på Ica i väldigt liten förpackning på 550 gram för ca 22 kr. Finns det någon förpackning där mellan? 1 kg eller 2 kg? Såg fyrkornskross också, men samma "problem" där.. Vad ger ni era marsvinungar för kraftfoder?

Annons:
Ljungåsen
6/3/17, 9:54 AM
#1

Skillnaden mellan kornkross i jättesäck och den man kan köpa på Ica, är att den på Ica är utan skal och alltså innehåller mindre fibrer. En del omplaceringsorganisationer (exempelvis Eragons i Göteborg) säljer riktig kornkross i mindre mängder. Jag vet inte om Marsvinshjälpen i Stockholm gör detsamma.

Jag har fyra marsvin och köper i jättesäck. Sedan delar jag med mig till bekanta som också har marsvin.

[Wijnja]
6/3/17, 10:07 AM
#2

Jo marsvinshjälpen har mörkrosa har fått en säck

[Wijnja]
6/3/17, 10:07 AM
#3

Havrekross är det lika bra som kornkross

Rebelyell
6/9/17, 11:18 AM
#4

Jag köpte vetekross och rågkross på Ica av märket Kungsörnen och det verkar bebisen tycka om (även den vuxna äter tyvärr av det också haha). Det funkar väl lika bra som kornkross och havrekross? Dessa kostade 13 kr/styck för 500 gram.

Rebelyell
6/30/17, 7:25 PM
#5

Putt. Någon som kan svara på min fråga i #4? :)

[Wijnja]
6/30/17, 7:27 PM
#6

Mina äter havrekross det är super goda

Annons:
Ljungåsen
6/30/17, 8:39 PM
#7

Här finns information om olika sorters alternativt kraftfoder. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder Som jag tolkar informationen så innehåller både vete och råg mer mineraler än korn, och att det därför kan vara klokt att inte ge fri tillgång på dessa. Havre innehåller mer energi än korn, och ska inte heller det ges i fri tillgång. Korn verkar vara bäst.

Upp till toppen
Annons: