Annons:
Etikettfoder
Läst 1172 ggr
-N-i-c-o-l-e-
6/6/17, 11:51 AM

C-vitamin

Marsvin behöver ju c-vitamin varje dag. De flesta brukar ge grönsaker som är rika på c-vitamin till sina marsvin. Men jag undrar om man kan ge c-vitamin droppar som man köper på djuraffärer istället för att köpa grönsaker? Och nu menar jag inte att man lägger dropparna i vattnet för då bryts det ner lätt, men om man istället direkt lägger in det i munnen på dem? Täcker det då deras c-vitamin behov? :)

Annons:
Ljungåsen
6/6/17, 3:10 PM
#1

Marsvin gillar sina grönsaker, så att helt utesluta grönsaker ur kosten är ingen bra idé. Däremot så kan det vara bra att ge c-vitamintillskott, om man inte är säker på att de får i sig tillräckligt via grönsakerna. Det går utmärkt att ge C-vitamindroppar direkt i munnen. Läs på flaskan hur mycket c-vitamin som en droppe innehåller och dosera efter det. Ett vuxet marsvin behöver ca 10 mg c-vitamin per kilo marsvin. Eller så kan man ge ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon. Så gör jag. Det blir en automatisk hälsokontroll, för om inte marsvinet kommer springande och klättrar på buren när det vankas morgongurka, då vet jag att någonting är fel.

Rebelyell
6/6/17, 3:12 PM
#2

Jag tycker inte att du ska försöka ersätta C-vitaminerna i grönsaker med onaturligt C-vitamin i flaskform. Bättre att de får det via födan istället för via tillskott.

Äppelsnäckan
6/13/17, 5:43 PM
#3

Ge dom c-vitaminrika grönsaker såsom persilja, paprika, kål etc. Mat är deras liv så ta det inte ifrån dom! :)

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Brad_och_Olle
7/23/17, 7:46 PM
#4

Visst kan du ge tillskott i form av droppar, men det kan inte ersätta grönsaker då marsvinen även behöver andra vitaminer och mineraler som finns i grönsaker. Om du är osäker på om marsvinen får tillräckligt så komplettera med tillskott av c-vitamin. Nedan följer en guide på hur mycket marsvinen måste äta per dag av olika grönsaker för att få tillräckligt: http://www.fagelkliniken.se/djurslag/gnagare/marsvin/c-vitamintillskott-en-guide P.S. Det är inte bra att ge den mängd persilja, spenat och gurka som visas på bilden. Isbergssallad bör man inte heller ge då det är näringsfattigt och kan ge magproblem. Det bästa är att täcka c-vitaminbehovet med paprika, vitkål, broccoli och blomkål i den mängd som visas. Variera. Ge lite tomat och persilja som godis ibland.

Upp till toppen
Annons: